fbpx

Márka fotózás és styling

Ebben az írásban összeszedtem minden fontos tudnivalót, amelyek megválaszolják a felmerülő kérdéseidet a fotózással és stylingolással kapcsolatban. Korábbi tapasztalataim alapján tudom, hogy egy fotózás már eleve sok stresszel jár annak, aki korábban nem csinált ilyet és különös felkészülést kíván még egy profitól is, nem beszélve arról, ha egy “laikus” márkatulajdonosról van szó. Akár egy újonnan induló márkának fotózunk, akár magazinnak, ugyanolyan precíznek, körültekintőnek kell lenni, hiszen maradandó vizuális tartalmat alkotunk, amivel hatni szeretnénk másokra. Így nem kicsi a tét és a felelősség, de közben túlságosan ráfeszülni sem szabad, mert az meg fog látszódni az anyagon. Erre mondjuk szakmai kifejezéssel, hogy “behalt” a kompozíció. Ez akkor fordulhat elő, ha túlerőltetünk egy elképzelést. A kezdeti nehézségek ellen többféleképpen is felkészülhetünk, így nem érhet akkora meglepetés minket. Ha tudjuk előre a buktatókat, rengeteg energiát megspórolhatunk.

De nézzük csak elölről, hogy mit is kell tudnunk, ha egy életmódmárka fotózására készülünk. Egyáltalán mire fogjuk használni a fotókat? Megbízzunk-e egy profit, vagy mi magunk is készíthetünk jó képeket? Ha az utóbbi verziót választod, akkor készülj fel alaposan, hogyan készíthetsz jó fotókat a márkádhoz, amitől működni fog a kommunikáció és fel tudod kelteni a leendő klienseid figyelmét. Ebből az útmutató cikkből az is kiderül, hogy mi alapján válassz fotóst, ha profira bíznád ezt az alkotói munkát. Ilyen kérdésekre adom meg a választ, ha tovább olvasol.

Kezdjük máris az elején, vagyis azoknál a kérdéseknél, amelyeket szinte minden márkaépítő feltesz magának előbb-utóbb:

  • Mihez kell pontosan fotózni, ha új márkát indítok?
  • Először tervezzük meg a weboldalt, s aztán fotózzunk vagy fordítva?
  • Érdemes-e profi fotóst megbízni?
  • Mi alapján tudom kiválasztani, hogy ki a jó fotós?
  • Mi van, ha nem jövök ki a fotóssal vagy nem értjük meg egymást?
  • Hogyan adjam át az infókat a fotósnak, ha magam sem tudom mit kell csinálni?
  • Honnan tudnék inspirálódni, hogy milyen képeket szeretnék látni?
  • Mitől lesznek igazán személyesek a képek? Mitől fog működni?
  • Mennyi időt szánjak a fotózásra?
  • Kellenek-e más segítők is?
  • Ki az a stylist, mit csinál pontosan és miért kellene Nekem a segítsége?

Ezek a legalapvetőbb kérdések, de persze még sok más dolog is fel tud jönni, ha felismerjük, hogy ez egy külön szakma és nem is olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. Ha nincsen semmilyen ismerettséged, akkor nézz körül ezen a hazai gyűjtőoldalon, ahol garantáltan profi alkotóművészeket találsz a portfólióikkal, vagy ha már tudod mire van szükséged, akkor add meg a paramétereket ezen a szuper oldalon, s beajánlják a számodra legideálisabb profi szakembert.

Írom is sorban a fenti kérdésekre a válaszokat:

Ha egy új életmódmárkát indítasz, akkor tisztában kell lenned azzal, hogy itt már minden élesben megy, vagyis kellő szaktudással kell (illetve érdemes) megvalósítanod azt, ami eddig a fejedben élt. Ha azt szeretnéd, hogy felfigyeljenek a márkádra, s hogy kívánatos legyen mások szemében, vagy ha kitűnnél a többi piaci szereplő közül, ha megmutatnád, hogy igazából milyen különleges az, amit csinálsz, akkor bizony kell készítened egy egységes és látványos vizuális koncepciótervet, ami meg fog határozni hosszú távon a piacon. Ha jól csinálod a dolgodat, akkor emiatt fognak emlegetni a leendő ügyfeleid/vásárlóid, de lehet, hogy még a versenytársaid is. Tehát az első lépés, mielőtt bármibe is belevágnál a gyűjtőmunka. Erre tökéletes segítség lehet a Pinterest képkereső platform, ahol saját (akár titkos) táblákat hozhatsz létre magadnak különböző kategóriákban, s később ezt másokkal is megoszthatod. Például az általad kiválasztott fotóssal. Gyűjts olyan inspirációs képeket, amelyek a legközelebb állnak az elképzelésedhez, hogyan szeretnéd megmutatni másoknak a termékedet vagy szolgáltatásodat.

Fontos megjegyzés!

Ha most indítanád a vállalkozásodat és szeretnél ehhez egy klassz weboldalt, esetleg egy webshopot, illetve mindemellett felturbóznád az indulást online marketing tevékenységgel különböző közösségi média oldalakon (úgy, mint például a Facebook vagy az Instagram), akkor elengedhetetlen, hogy legyenek jó fotóid, amivel tudsz kommunikálni, amire felfigyelnek és ami meg fog különböztetni másoktól a piacon. Ezzel tudod a legjobban megmutatni, hogy milyen vagy Te magad és a stílusod.

Profi fotós kontra telefonos vagy stock fotók

Ha pedig már itt tartunk: én mindig azt javaslom a profi fotós vs. saját képek készítése kérdésben, hogy: ha igazán profinak szeretnél látszani (és valóban az is vagy), akkor ne a fotóson spórolj! A fotókkal elmesélheted a filozófiádat másoknak. Mármint ne azon, hogy legyen-e vagy nem. Iszonyú sokat számít, s kilépni az online térbe csak egy dobásod van. Az első benyomás nagyon sokat számít. Ha egyből azt gondolják a márkádról, hogy még ráférne a finomítás, akkor eleve hátrányból indulsz. Az már a Te döntésed, hogy milyen minőségű fotókat szeretnél társítani a megjelenésedhez, vagyis kit fogsz megbízni. Mindenki saját maga dönt az erőforrásairól. Én is csak javasolni szoktam szakembereket a klienseimnek, de soha nem döntök helyettük. Én nem tudhatom, hogy ki milyen anyagi helyzetben van, mennyit szán a márkája indítására stb. Abban már inkább tudok tanácsot adni, hogy a teljes büdzsé hány százalékát tegye ki a fotós/videós díja.

Hosszú távon persze nem fenntartható, hogy állandóan sok pénzért fotóztass, ezért olyan opció is létezik, hogy megtanulsz alap szinten fotózni egy jó géppel (de a mai telefonok többsége is kiváló minőségű képeket tud készíteni), hogy a napi tartalomgyártáshoz a közösségi oldalakra Te magad is könnyedén össze tudd állítani a képanyagot a jövőben. Így nem leszel kiszolgáltatva senkinek, s ezt a marketing költséget másra tudod fordítani, ami lássuk be igen fontos kérdés egy induló vállalkozásnál. De a kezdő képanyaghoz ebben az esetben is fotóst bízz meg, mert sokáig ezekből a képekből fogsz “megélni”.

Tehát igen, ha teheted keress egy jó fotóst, akinek tetszenek a referenciái (ne láss bele olyat, amit csak elképzelsz, addig keress, amíg meg nem találod az igazit), szimpatikus a hozzáállása és a díjazása is megfelelő számodra. Óriási különbségek vannak árban és színvonalban is, szóval érdemes rászánni egy kis időt, bekérni több ajánlatot és már csak azzal a szakemberrel ötletelj és ossz meg bővebb információkat a céljaidról, akivel már dolgozni fogsz. Ha nem tud valaki korábbi munkákat felmutatni, csak szóban mesél kreatív lehetőségekről, az mindig gyanús kicsit. Ha nem tudod, milyen információkat kellene átadnod neki, akkor kezdd azzal, hogy kidolgozod a Brand Brief online munkafüzetemet, éppen erre találtam ki. Minden esetben ezzel kezdjük a munkát. Az alapok lerakásával.

Ha az általad kiválasztott fotós valamiért mégsem kompatibilis a márkáddal, a stílusoddal vagy megkérdőjelezi az elképzeléseidet, netán úgy érzed az ötletelés alatt, hogy technikailag mégsem annyira képzett, mint amilyennek tűnt, akkor még időben váljatok el egymástól. A harmónia kialakítása itt éppen olyan fontos, mint egy párkapcsolatban és most nem túlzok. Ha találsz egy olyan fotóst, akivel érzitek egymást, már-már néhány szóbol érti, hogy mit szeretnél, akkor nyert ügyed van. Az lenne a fő cél, hogy ne csak egyszer dolgozzatok együtt, hanem mostantól ha mármiről képeket szeretnél készíttetni (például új termék, szolgáltatás bevezetése, esemény, vagy hirdetés esetleg sajtóanyag) akkor jó, ha mindig ugyanazt a fotóst tudod mozgósítani, akivel az elején együtt alakítottátok ki a vizuális megjelenésed alapjait. Így lesz egységben az egész jelenléted, így tudod megmutatni, hogy milyen vagy valójában. Vele fogsz tudni hosszú távon ötletelni. Mert egy jó fotós igenis kell, hogy inspiráljon, hogy újdonságokat mutasson, hogy valami egészen újat is képes legyen kitalálni, ha arról van szó. A sablonos gondolkodás sok esetben működhet, de egy életmódmárka esetében jobb, ha eredeti és kreatív marad az ember. Szóval kell, hogy jól kijöjjetek egymással és ami szintén ilyen fontos, hogy tudj rá számítani, ha elbizonytalanodsz.

Hogyan tudod segíteni a fotós munkáját?

Az is állandó dilemma szokott lenni, hogy meddig terjed a fotós hatásköre. Mit várhatsz el tőle és ő tőled egy fotózáson és az előkészületekben. Ez is egy nagyon fontos téma, amire külön szeretném felhívni a figyelmedet, hogy ne keveredj kellemetlen helyzetbe.

Egy örök igazság, ha igazi modern gondolkodású vállalkozó szeretnél lenni, hogy:

Minél felkészültebb vagy és minél határozottabb elképzeléseid vannak a márkád megvalósítása kapcsán, annál inkább komolyan vesznek. A segítőid nem helyetted, hanem melletted dolgoznak. Egy csapatban jászotok, így egymást kell támogatnotok.

Vagyis attól, hogy megtaláltad a számodra legideálisabb fotóst, az még nem azt jelenti, hogy hátradőlhetsz, és innentől nincsen semmi dolgod, csak várni a kész képeket. Neked kell őt irányítani, időnként inspirálni, hogy a lehető legjobb formáját nyújthassa a fotózás napján. Mind emberek vagyunk, így ezt a tényezőt nem hagyhatod ki a tervezésből. Nagyon sok múlik azon, hogy ki milyen hangulatban van aznap, amikor együtt dolgoztok.

Amivel Te tudsz készülni a fotózásra, azok a következők:

  • Fotózási koncepció, forgatókönyv összeállítása (Ez már extra)
  • Inspirációs képek gyűjtése (Ezt érdemes már előre elküldeni!)
  • Helyszínek kiválasztása
  • Szükséges kellékek beszerzése
  • Termékeid előkészítése
  • Megfelelő smink, haj, öltözék megtervezése
  • Pontos érkezés a fotózás napján (étel-ital biztosítása)
  • Parkolási lehetőség keresése (Ha olyan helyre mentek!)

Amivel a fotósnak kellene készülni, azok a következők:

  • Helyszín javaslatok (Ha ebben nem vagy határozott!)
  • Felmerülő extra költségek jelzése előre
  • Fotók száma, amiket majd átad utómunkázva
  • Kellékek (A fotósoknak is mindig klassz tárgyaik, eszközeik vannak!)
  • Kreatív ötletek, modern technikai megoldások, aktuális trendek
  • Beállítások a koncepció függvényében
  • Online marketing ismeretek (Jó, ha képben van vele, hogy mire fogod használni a képeket, így más fejjel tud ő is gondolkozni!)
  • Szükséges kamerák, optikák, kiegészítő eszközök a kitalált koncepcióhoz. (Ez a fotós felelőssége, hogy ne kelljen kompromisszumot kötnöd például az időjárással!)

Itt is még felmerülhet sok más helyzet, de igyekeztem leírni a leggyakoribb eseteket.

Miért fontos a styling?

Az utolsó kérdéskör pedig a styling, aminek a szükségessége egy örök dilemma a kezdő márkatulajdonosok körében. De érthető, hiszen sokaknak kevés információ van a birtokában, hogy mi is ez pontosan, ki is az a stylist, miért fontos a jelenléte.

A fotózás menete több tényezőtől is függhet, például a fotósod szokásaitól, a koncepciótól, a márkád típusától, az aktuális időjárási körülményektől és a nem várt helyzetektől is. Ezek közül van, amire fel tudsz előre készülni, de van, ami olyan lélekjelenlétet kíván, hogy azonnal döntéseket kell hozni, hogy ne ússzon el az egész napotok. A fotósok sok mindenre fel vannak készülve, de például sokuk nem tartja magáénak a feladatot, hogy odafigyeljen a részletekre. Hogy a tárgyak tiszták legyenek, hogy a pohárban legyen víz, a csészében meg kávé, hogy a virág friss maradjon a nap végéig, ami a képekre kerül és a gyümölcsök ne fonnyadjanak meg a lámpák hatására. De ott van még a ruházat, amire soha senki nem gondol, hogy a képeken igenis látszani fog, ha nincsen kivasalva.

A tapasztalataim azt igazolják, ha a saját márkádról van szó, egyszerűen képtelenség egy személyben odafigyelni, ezért jó, ha a fotósod ilyen szemmel is jelen van munka közben, de ha nem, akkor viszont érdemes gyakorlott stylistot hívni magatok mellé. Ez a sok nüansznyi részlet nagyon is meghatározó lehet, mert ha minden a helyén van, akkor csak jók lesznek a képek és kész, de ha hiányoznak a részletek, vagy hiba van a rendszerben, az viszont fel fog tűnni még a laikusoknak is. Ez pedig a Te amatőrségedet fogja tükrözni, mert arra már senki nem fog emlékezni, hogy ki volt a fotós.

Ugye érted már a lényeget?

A fotózás akkor lesz gördülékeny és számodra kevésbé stresszes, ha a stábod profi és mindenki tud támaszkodni a másikra és összejátszotok. Így lesz egységes a márkád vizuális világa, számodra pedig örök élmény marad ez a nap, amiből csak egy van. A márkád megvalósításának első fotózása, ami után látod megvalósulni az álmaidat. Innentől már mindeki hallani fog rólad, vagyis új időszámítás kezdődik a vállalkozásod életében.

A lényeg, hogy mindig arra törekedj, hogy találj rá a saját stílusodra, ezáltal önmagadra a márkádban! Erről szól egy igazi énmárka és/vagy életmódmárka!

Én magam ugyanígy végigcsinálom ezeket az előkészületeket. Az ügyfeleim, akikkel több hónapos mentoring alkalmával dolgozom együtt, szerencsés helyzetben vannak, mert én több évig stylistként dolgoztam magán projekteken és magazinoknál, így én felhívom ezekre a részletekre a közreműködők figyelmét. Alaposan felkészülünk, forgatókönyvet írunk, mindenkivel többször egyeztetünk, hogy ne a helyszínen derüljön ki a mulasztás. Mert a tét fontos, egy újabb izgamas életmódmárka, ami értéket teremt.

Minden projekthez ugyanolyan felelősséggel viszonyulok, mintha a sajátom lenne.

Ha pedig a saját márkámhoz fotózunk, akkor is vagy fotóssal dolgozom, vagy ha magam fotózok kisebb dolgokhoz, akkor is kérem a segítségét olyannak, aki már gyakorlott ebben, mert néha nehéz magukra és a saját ötleteinkre kívülről ránézni. Legutóbb például a webshopom letölthető online segédanyagaihoz készítettünk képeket, hogy végre lecserélhessem a kissé steril és személytelen stock fotókat.

Ha érdekel a végeredmény, kattints ide és nézd meg a saját stylingolású lifestyle fotókat és ha már itt vagy, nézz körül a webshopban, hátha találsz magadnak valami hasznosat!

Ehhez a mini projekthez most a testvéremet, Kollár Borit hívtam segítségül, akivel az Inspiráció Természetesen – Találj rá a kreativitásodra! (BOOOK Kiadó) című életmódkalauzt megalkottuk. Együtt kalandoztunk, fotóztunk, főztünk, inspirálódtunk, hogy másoknak motivációt adhassunk a hétköznapokhoz. A vizualitáson keresztül így élményt adunk!

⁎⁎⁎

Ha szeretnél még több inspirációt kapni a tudatos vállalkozói élethez és egy jól működő életmódmárka felépítéséhez, akkor a Blogomon további értékes és ingyenes cikket találhatsz! Ha tetszett ez a cikk, akkor küldd át ismerőseidnek, akiket szintén érdekelhet!

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról és még exkluzívabb írásokról, akkor iratkozz fel a weboldal alján található hírlevélre, s az elsők között fogsz értesülni minderről!

Ha még mindig kíváncsi vagy, akkor pedig …

Kövess a Facebook-on is!
Kövess az Instagram-on is!

⁎⁎⁎

Képek forrása: Kollár Franciska – Lifestyle Brand Therapist

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .