fbpx

Esztétikai elemek fontossága

Tudtad, hogy a fogyasztók többsége először a csomagolást, a külső megjelenést és az esztétikai értékeket veszi észre, s csak aztán foglalkozik a belső tartalommal? Bármilyen termékről is legyen szó (és ez ma már a “nem látható és kézzelfogható” szolgáltatásokra is ugyanúgy vonatkozik), az első benyomás meghatározó lesz a döntésben. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a márkaépítés kezdeti stádiumában ne csak arra gondoljunk, hogy kell egy logó.

Ez ma már ennél sokkal komplexebb kérdés és a mai fogyasztóknak is magasabb ennél az ingerküszöbük. Egy olyan életmódmárkától, aki kicsit is ad magára ma már elvárják, hogy ne csak jó legyen, hanem valamiben rendkívüli legyen, amitől aztán ők is különlegesnek érezhetik magukat. A vásárlók egy életérzéssel szeretnének azonosulni, egy adott közösséghez szeretnének tartozni azzal, hogy leteszik a voksukat egy márka mellett. Mindemellett már fontos az is, hogy értéket teremtsen a márka.

Te gondolkoztál már azon, hogy milyen esztétikai elemei lesznek a márkádnak és azokat hol és hogyan mutatod meg másoknak?

Mire is gondolok pontosan?

A márkádat meghatározó stíluseszközökre, motívumokra, színekre, anyagokra és minden olyan vizuális elemre, ami külső megjelenésével hat az emberre. Minden esztétikai megnyilvánulás, ami szemmel látható és érzékelhető. Ezek hatnak a legjobban a tudatalattinkra, így ezzel lehet a legjobban befolyásolni a vásárlói döntést. (Persze jó értelembe véve!) Ha stílusos a márkád megjelenése, azzal a vásárlók döntését is segítheted, vagyis megkönnyíted a dolgukat. Ez már önmagában egy erős befolyás lehet rájuk, hogy Téged válasszanak. De ha jó vagy és nem okozol csalódást, akkor ezt örömmel fogják tenni, hiszen valamit megváltoztatsz ezzel az ő életükben is.

Ugye, így már érthető miért kell foglalkozni ezzel a kérdéssel!?

Tehát nézzük, hogy mi az a négy olyan alapvető vizuális elem egy életmódmárkánál, amelyek a legnagyobb hatással vannak a fogyasztókra és segíthetnek, hogy kiemelkedj az online piacon 2020-ban:

Annyit már előre elárulhatok, hogy meg fogsz lepődni, hiszen míg a nagy multi brandek esetében, – úgy mint a Nike vagy az Apple, – az első helyen nyilvánvalóan a logó szerepel ezen a listán, a kisebb vállalkozások esetében más a helyzet. Ennek az az oka, hogy a reklámokban és a médiában annyit láthatjuk ezeket a népszerű márkajelzéseket, hogy egyszerűen bevésődik az emlékezetünkbe. Ha azt mondom, hogy most gondolj a Coca Cola-ra, egyből megjelenik előtted a logója és a piros szín igaz? Úgy is emlegetjük ezt az árnyalatot, hogy ‘Coca Cola piros’. Egy induló márka esetében viszont még nem ismerjük a mögöttes filozófiát, a terméket, vagyis nem tudunk róla semmit. Éppen ezért előbb meg kell, hogy győzzön minket arról, hogy egyáltalán további érdeklődést mutassunk irányába, adott esetben eljussunk addig, hogy tapasztalatot szerezzünk vele kapcsolatban. Ha már tudom, hogy mire számíthatok a márkától, akkor már más lesz a mérvadó, de előtte fontos a körítés, az a megjelenés, ami meggyőz, ami elkápráztat, ami cselekvésre késztet majd.

Éppen ezért hangsúlyozom mindig, hogy ne ess abba a hibába, hogy ezekhez a multi brand-ekhez hasolítgatod magadat és a márkádat már a kezdetekkor.

A mai modern marketing szerint: a márkajelzés, azaz a ‘branding’ nem csupán egy logó, hanem az a tapasztalat, amelyet a közönség veled vagy a márkáddal kapcsolatban érez, amit belőled lát. Ez pedig a márka identitásának csak egy része, a logó pedig a vizuális identitásnak csak egy eleme. Egy online vállalkozás vagy önálló márka vizuális látványtervén (= brand board-ján) a logó a hierarchia legalsó szintjén helyezkedik el. Az összkép sokkal fontosabb, ami a színek, motívumok, különböző grafikai elemek együttes látványa, amelyek közösen alkotnak egy egységes stílust, megjelenést a, ami közvetlenül és azonnal hat az emberekre, akik találkoznak a márkával. Ezek mind hozzáadnak a márka értékéhez és stílusos megjelenéséhez, valamint segítenek pozícionálni a piacon. A fogyasztók ez alapján el tudják helyezni az adott márkát a megfizethetőség láthatatlan skáláján, így könnyebben el tudják dönteni, hogy vásároljanak-e vagy tovább álljanak. Ha igazán hiteles a márka megjelenése és jól tükrözi a termékek és szolgáltatások minőségét, akkor nem csúszhat félre a vásárlókkal folytatott kommunikáció sem. Kevesebb meglepetés éri a tulajdonosokat is.

Íme a 4 leghatásosabb látványelem egy márkánál:

Ezeket a felületeket határozottan ajánlom egy újonnan induló vállalkozás alapításához, felvirágoztatásához vagy egy már meglévő vállalkozás bővítéséhez. Megtervezésükhöz érdemes több időt és erőforrást hagyni, mert sokat adnak a márka hosszú távú sikerességéhez és segítenek kitűnni a tömegből.

1 – Fotók 

Ha vállalkozóvá válsz, onnantól egy kicsit mindenhez (pr, marketing, pénzügy, jogi alapismeretek stb.) értened kell. De ettől még nem leszel profi fotós, ahogy én sem, aki melletted áll a megvalósításban. A stock fotók átmenetileg nem tűnnek rossz megoldásnak, de ha hosszú távra tervezel, akkor nem túl professzionális a használatuk, ezért szerintem nem ezen kellene spórolnia egy kezdő márkaépítőnek. Nem beszélve arról, hogy sokkal személyesebb, ha saját fotókkal adod át azokat az információkat a közönségednek, amiket érdemes rólad tudni. Az a helyzet, ha a képeket jól szeretnéd használni, akkor van pár dolgok, amit érdemes tudnod. Ezeket most össze is gyűjtöttem itt:

  1. Befolyásolják a közönséget – vagyis odafigyelnek rájuk, és bevonzzák őket
  2. Már önmagukban is sokat elárulnak rólad, de mindenképpen segítenek elmesélni egy történetet a vállalkozásodról és arról, hogy miért fontos számodra a munkád
  3. Legyenek kellően egyediek ahhoz, hogy megkülönböztessék a márkádat a piacon és a vállalkozásodat a saját iparágadban

Ezek a pontok emlékeztessenek arra, hogy milyen fontos szerepe van a fotóknak a márkaépítésben. De tartsd szem előtt, hogy pont ugyanannyit tudsz ártani (ha nem elég jók), mint amilyen hasznuk lehet. Ezért jogosan merül fel a kérdés, hogy mi alapján készíts fotókat, vagy válassz fotóst, mi számít egyáltalán jó fotónak, ami majd jól fogja szolgálni az online vállalkozásodat!? Ebben két variáció létezik:

1/ vagy magad készíted a képeidet (vagy megbízol egy profi fotóst és a saját koncepciód alapján elkészítteted a szükséges képanyagot),

2/ összegyűjtesz egy minőségi és jól leválogatott stock fotóalbumot. Utóbbival sincsen semmi gond, hiszen ma már profi fotósok csodás képei érhetők el bizonyos ingyenes gyűjtőoldalakon (úgy mint az Unsplash.com például), ahol bár van sok sablonos kép, de ha ráfordítunk egy kis időt a keresésre, akkor egészen egyedi képekre is rálelhetünk. Illetve vannak drága specifikus oldalak is, ahonnan már komolyabb minőségű képanyagot is vásárolhatunk, ha belefér a büdzsébe.

2 – Minták és egyéb motívumok

Az egyedi minták félelmetes erővel bírnak a vizuális kommunikációban, így komoly erőforrást jelenthet a megtervezésük egy életmódmárka esetében különösen, ha a fotózásra kevesebbet fordítottál. Fantasztikus képi alternatívákat kínálnak a szalaghirdetések, vagy a közösségi média grafikái és más márkázott elemek, amelyek megtalálják a közös hangot a közönséged, azaz a leendő ügyfeleid ízlésével. Egy másik nagy előnye ezeknek az arculati/vizuális elemeknek, hogy a fotókhoz képest nagyobb rugalmasságot nyújtanak például egy weboldal, online tartalom vagy az ott feltüntetett termékek/szolgáltatások megjelenítésében, ízléses tálalásában. Ebben a műfajban is van egy instant megoldás és egyedi tervezési lehetőség. Számos grafikus árulja már szebbnél szebb ‘tool kit’-jeit (azaz eszköz készleteit) hazai és külföldi gyűjtőoldalakon, amelyeket meg lehet vásárolni és már használhatod is őket a Self-Branding folyamaton belül. A másik lehetőség, ha egy profi grafikussal megtervezteted ezeket az elemeket is, így teljesen be tud olvadni a márkád vizuális megjelenésébe, komplett arculatába. Ebben az esetben célszerű azzal a szakemberrel dolgoznod, aki eleve tervezi a márkád arculatát.

Ha ilyen extrább típusú minták jelennek meg az online jelenlétben, amelyek láthatóan harmonikusan illeszkednek egy márkához, az általában annak a jele, hogy egy vállalkozás profi tervezési munkát végzett. Ez valóban megkülönböztetheti az adott márkát más online vállalkozásoktól, akik sablonosabb stock fotókra vagy saját fotókra alapozták a megjelenésüket. Szóval, ha engem kérdezel akkor nagyon “menő” ilyen elemekkel rendelkezni és kommunikálni. Valóban különlegessé és figyelemfelkeltővé tesz.

De nem kötelező, sőt fontos, hogy akkor használj ilye elemeket, ha az illik hozzád!

Ha nem fér bele a költségvetésbe, hogy közvetlenül egy saját tervezővel működj együtt a márka személyiségétől és esztétikai alapelveitől függően, akkor lehet, hogy szerencsésebb számodra például a CreativeMarket előre gyártott terveivel dolgoznod, amiket szintén profi grafikusok gyártottak le előre. Így elkerülhetsz olyan kockázatokat, amik csak viszik a pénzedet, mint például ha ugyanolyan dizájnt kapsz, amit már egy másik márka is használ, vagy ha a látványelemeid nem kifejezetten a vállalkozásod tevékenységéhez illenek.

3 – Ikonok és egyéb illusztrációk

A különböző ikonok és illusztrációk fantasztikus vizuális eszközök, mert segítik a vásárlót a kreatív ötletek és infografikai megoldások megértésében. Lehetnek akár egészen egyszerűek vagy éppen részletesek, amennyire csak szeretnéd, és egy újabb alternatívát nyújthatnak a fényképek helyett, ami segíthet a közönségednek a lényegre fókuszálni, például a módszertanodra vagy filozófiádra, esetleg egy húzótermékedre, exkluzív szolgáltatásodra. Véleményem szerint azok a legizgalmasabb márkák, amelyek szemmel láthatóan sokat dolgoztak a vizuális identitásuk ízléses megtervezésével, ezáltal a különböző vizuális elemek tökéletesen beépülnek online felületeik statikus és folyamatosan változó tartalmába is. (Lásd: Facebook vagy Instagram posztok, weboldal tartalom vagy digitális katalógus stb.)

Ezekhez a kreatív elemekhez is találhatsz ingyenes és standard fizetős eszközkészleteket, illetve extrább kiegészítőket, amelyekkel kicsit egyedibbé varázsolhatod a saját megjelenésedet, így nem pont ugyanaz a dizájn fog visszaköszönni az oldaladon, ami esetleg másnál is előfordulhat. Ezek már általában engedély köteles arculati elemek, amit a csomag megvásárlásakor megkapsz a tervezőtől, így hivatalosan használhatod a saját márkád online kommunikációjához, anélkül hogy bármilyen szerzői jogot megsértenél vele.

Ha valóban profin szeretnél márkát építeni és igazi modern vállalkozóvá akarsz válni, akkor nem javaslom, hogy bárhonnan is átvegyél illegálisan ilyesfajta kreatív vizuális elemeket. Ennek az ellentétes verziója is amatőrségről árulkodik, ha csak és kizárólag sablonos, ingyenes eszközöket használsz. Találd meg azt a köztes, számodra legjobban finanszírozható megoldást, amitől egyedi és profi tudsz maradni a saját szegmensedben és amitől valóban felfigyelnek arra, amit csinálsz!

Ha egyedi dizájnelemeket terveztetsz, akkor pedig arra figyelj a legjobban, hogy olyan szakembert találj erre a feladatra, aki igazán tud azonosulni a terveiddel és egyezik az ízlése a márkádéval, máskülönben kissé félrecsúszhat az identitásod.

4 – Egyéb létfontosságú esztétikai elemek

Az előző három vizuális elem a legalapvetőbb, de van még néhány egyéb lehetőséged is, ha szeretnéd igazán jól csinálni a dolgodat. Ezek azok a bizonyos egyéb ötletes megoldások, amelyek apróságnak vagy teljesen jelentéktelennek tűnnek, mégis ezektől érezhetjük, hogy egy márkának igazi esszenciája van. Ezek azok az elemek, amelyekben igazi potenciált láthat a közönséged. 

Az online vállalkozások egyéb fontos vizuális alkotóelemei:

  • Instagram Feed + Stories grafikai sablonjai
  • Pinterest / Blog Post grafikai sablonjai
  • PDF dokumentum A4 sablon + style guide
  • Háttérképek
  • Közösségi média fejlécek
  • Névjegykártya + köszönőkártya
  • Kuponok + Ajándékutalványok

Van még sokkal több és specifikusabb, de talán ezek azok az elemek, amelyekről kezdő vállalkozóként hallanod kell, ha szeretnél képben lenni és hosszú távra tervezni. Ez nem azt jelenti, hogy ezekre mind szükséged lesz induláskor, de jó ha tudsz róluk és felveszel közülük néhányat a jövőbeni terveid közé.

Miért érdemes ilyen elemeket bevetned?

Mert ha találkozik valaki a márkáddal bármely online felületen, akkor nem szorul magyarázatra a szakmai tudásod, hozzáértésed, profizmusod, hanem egyből érezhető lesz, hogy milyen minőségre és színvonalra lehet nálad számítani. Így sokkal könnyebben fognak elköteleződni irántad az emberek és szívesebben fizetnek majd a termékedért, szolgáltatásodért. A márkád színpalettája, a használt betűtípusok (és esetleg azok a képek, minták és ikonok, amelyekről már volt szó fentebb) életre keltik a tartalmadat, így tudathatod az olvasóval/látogatóval, hogy komoly és profi vagy abban, amit csinálsz. Így könnyedén felkeltheted az érdeklődésüket a tapasztalataid iránt, illetve érdekes és vonzó lehetsz számukra.

Legyél következetes, ha a vizuális megjelenésedről van szó

Ha egyszerűen még nem teheted meg, hogy profi grafikussal terveztess, ráadásul nem csupán egy logót, hanem a fentebb említett extra dizájnelemeket, akkor két megoldás maradt számodra:

  1. Megtanulod, hogyan csinálhatod meg magad az adott elemeket
  2. Előre megtervezett sablont vásárolsz és azokból dolgozol

⁎⁎⁎

Ha szeretnél még több inspirációt kapni a tudatos vállalkozói élethez és egy jól működő életmódmárka felépítéséhez, akkor a Blogomon további értékes és ingyenes cikket találhatsz! Ha tetszett ez a cikk, akkor küldd át ismerőseidnek, akiket szintén érdekelhet!

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról és még exkluzívabb írásokról, akkor iratkozz fel a weboldal alján található hírlevélre, s az elsők között fogsz értesülni minderről!

Ha még mindig kíváncsi vagy, akkor pedig …

Kövess a Facebook-on is!
Kövess az Instagram-on is!

⁎⁎⁎

Képek forrása: Unsplash.com

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .