fbpx

Felkészülés a fotózásra

Már írtam korábban is a márka fotózásról és a stylingról, de mivel kezdődik ennek a szezonja, így újra összeszedtem ezúttal újabb tapasztalatokkal, meglátásokkal gazdagítva, hogy mire is kell figyelni egy fotózáson vagy forgatáson, hogyan lehet erre profin felkészülni, kiknek kell ebben a folyamatban részt venni, a kreatív csapaton belül kinek mi lesz a szerepe stb. Úgy látom, hogy szükséges ezeket újra meg újra tisztázni, mert sokak fejében vagy zavaros ez a folyamat, vagy ha még egyáltalán nem csináltak ilyet, akkor talán még az alapvető tudnivalók sincsenek meg fejben. Mindezek hiánya pedig nagy fennakadásokat, félreértéseket és talán még anyagi károkat is okozhat, hiszen egy életmódmárka életében időről időre lesznek fotózások és forgatások, amibe a tulajdonosnak nem csupán bele kell szoknia, de illik egy idő után egyedül levezényelnie egy ilyen projektet. Ez nem azt jelenti, hogy már eleinte is érteni kell mindenhez (sőt egyáltalán nem kell érteni mindenhez, ha jó a csapatod, akkor mindenki tudni fogja a maga dolgát), én éppen abban segítek a kezdetekben, hogy megtanuld, hogyan tudsz előkészülni és koordinálni mindenkit.

Viszont van néhány dolog, amire szeretném felhívni a figyelmedet, mert ezeket helyetted senki nem fogja elvégezni és ha te nem vagy elég felkészült, akkor minden szétesik, mert az „alapanyagot” neked kell biztosítanod. Így ha ezzel gondok lesznek, akkor minden borulni fog, amitől te pedig elégedetlen és letört leszel és elmegy a kedved egy amúgy roppant kreatív és izgalmas eseménytől, ami nagyot lendíthet a márkád megítélésén és az üzleti sikereiden.

Lássuk, hogy mik a legfontosabb alapvető dolgok, amiket érdemes átgondolnod, mielőtt egyáltalán belevágsz egy nagyobb elköteleződéssel járó projektbe, azaz egy fotózásba vagy egy videó forgatásába az életmódmárkáddal kapcsolatban >>

Alapvető kérdések, amiket át kell gondolnod

Először is, menj végig őszintén ezeken a kérdéseken magadban …

  • Készen áll a terméked/szolgáltatásod, hogy bemutasd a nyilvánosság előtt?
  • Rendelkezésedre áll a szükséges büdzsé a minőségi munkához?
  • Megvan a kreatív csapatod a munkához, akik segíteni fognak megvalósítani a terveidet?
  • A termékfejlesztés során kiderült, hogy működik a termék, amit fotózni szeretnél?
  • A szolgáltatás, amihez fotózni/forgatni szeretnél már elérhető lesz egyből, vagy még dolgozol rajta? (Ha az utóbbi, figyelj, mert változhatnak a dolgok, így lehet korai még megörökíteni azt, amin hónapok vagy akár évek óta munkálkodsz.)
  • Te magad elérhető vagy a felkészülési időszakban és kézben tudod majd tartani a dolgokat? (Vagyis ha kérdés merül fel, elérhető vagy rövid időn belül és tudsz reagálni?)
  • Elég stabil vagy lelkileg ahhoz, hogy lemenedzselj egy olyan projektet, ahol sok-sok fennakadás, változás jöhet fel menet közben, esetleg alakulhatnak úgy a dolgok, amit nem terveztél meg előre!? Ha azonnal kell reagálni és döntéseket hozni, készen állsz rá?
  • Semmilyen külső tényező nem befolyásol abban, hogy végig tudd vinni a folyamatot?
  • Összeállt a fejedben a vizuális koncepció, mit hogyan szeretnél megmutatni?
  • Készítettél gyűjtést, amit meg tudsz mutatni a fotósnak, hogy mi lesz az irány?
  • El tudod mondani a fotósnak, hogy mire fókuszáljon a fotózás során? (Vagyis el tudod mondani, hogy miről szól a terméked/szolgáltatásod, s mit szeretnél vele üzenni?)

Még lehetne sok mindent ide felsorolni, de később részletesen is összefoglalom, hogy ha már megvan a terved, akkor hogyan készülj fel a megvalósításra. De még ne rohanjunk ennyire előre. Előbb még szeretném, ha tudatosítanád magadban milyen súlya van ezeknek a kérdéseknek. Ugyanis, ha az derül ki a megválaszolásukkor, hogy ha még nem tartasz ott valami miatt, hogy belevágj egy fotózásba, forgatásba, akkor még éppen időben vagy, hogy lefújd az egészet és ezzel ne veszíts feleslegesen időt, energiát, pénzt. Ugyanis, ha már összeállt a kreatív csapatod (fotós, videós, művészeti vezető, stylist, hangosító, grafikus, fodrász, sminkes, asszisztens stb.), mindenkit felkértél a munkára, lefoglaltad és/vagy kinézted a megfelelő helyszínt és elkezdődött az érdemi munka, akkor már elköteleződtél az ügyed mellett, és felelősséggel tartozol mások időbeosztása iránt is. Ekkor már mindenki a te projekteden dolgozik, előkészül, ötletel stb. Itt már ha visszatáncolsz, az nagy felelősséggel jár, hiszen ez már az a fázis, amikor mindenkinek ki kell fizetned a foglalásodat. Ne ijedj meg, éppen azért írom most ezt a bejegyzést, hogy tisztán lásd, ha megfelelőképpen felkészülsz, akkor nem lesz baj, de tudatosnak kell lenned ebben is.

Én abban szeretnélek támogatni ezzel az összefoglaló írással, hogy …

  1. Kerüld el a káoszt!
  2. Szervezz meg mindent úgy, mint a profik!
  3. Kommunikálj eleget a stáboddal!
  4. Készítsd elő a termékedet/szolgáltatásodat!
  5. Tudd, hogy nem nekem kell mindent egyedül csinálnod!

Ha mindezekre odafigyelsz még úgy is jöhetnek váratlan helyzetek, amiket ha elég kiegyensúlyozott vagy, akkor nem tragédiának, hanem megoldandó feladatként fogsz értékelni. De ahhoz, hogy majd jól vedd ezeket az akadályokat, ismerned kell minden lépést és látnod kell, hogy hol merülhet fel olyan helyzet, ami nem rajtad múlik. Ilyenkor is rugalmasnak és türelmesnek kell maradnod. Én már voltam többször is részese olyan jeleneteknek, amikor egy apró „hiba” vagy félreértés miatt összeomlott a márka tulajdonosa, s a kapkodás, idegeskedés és a tehetetlenség miatt sajnos már nem tudtuk olyan minőségben végigvinni a forgatási napot, ahogyan azt elterveztük eredetileg. Mondanom sem kell, hogy így már senki sem volt elégedett (nekem is az a célom, hogy klassz dolgok szülessenek és együtt alkossunk valami értékeset), jelentős plusz költséggel járt a túlórázás és ez persze meglátszott a végeredményen is. Lehet bármilyen profi a stáb, ha a megrendelő elveszíti az egyensúlyt, akkor senki nem tudjam hogy mihez kellene alkalmazkodnia, s úgy végzik ez a feladatukat, ahogyan tudják adott helyzetben. Ez megint egy olyan helyzet, amit jobb megelőzni és elkerülni.

A vállalkozásodért ugyanúgy felelős vagy, mint bármely emberi kapcsolatodért. Ápolni kell és folyamatosan fejlődni benne!

Nézzük, hogy az alapvető kérdések megválaszolása után mi a következő lépés! Azért is tartottam fontosnak, hogy összeszedjem ezeket a lépéseket, mert sokaktól hallom azt, hogy milyen terhes, hogy egy vállalkozónak mindenhez kell értenie. Ez egy tévhit, mert ha jól csinálod a dolgodat, akkor képes vagy delegálni olyan feladatokat, amikhez vagy nem értesz, vagy elviszi az idődet, energiádat és ez számodra nem kifizetődő. De bizony ehhez is fel kell nőni!

Ugye Te is szeretnéd ezt jól csinálni! Ha igen, akkor olvass tovább, érdemes!

Előkészületek

  • Állítsd össze a terméklistát, hogy mit szeretnél fotózni! Ha szolgáltatásról van szó, akkor azt írd össze, hogy mihez szeretnél fotózni és milyen részeit kellene bemutatnod!
  • Gyűjts inspirációkat, milyen vizuális megjelenítést képzelnél el a terveid megmutatásához. (A Pinterest egy kiváló platform ehhez, de kereshetsz a Google-ban is!)
  • Keresd meg azt a fotóst, aki a legjobban rezonál a te világoddal, érti amit csinálsz és egyezik az ő saját értékrendjével is a projekt, valamint van szabad kapacitása! (Ha olyan fotóst választasz, aki csak sokkal később érne rá, mérlegelj, hogy üzletileg megéri-e várnod rá, vagy jobban jársz, ha korábban „berobbantod” az új termékedet/szolgáltatásodat. De az is lehet, hogy Te ragaszkodsz a saját fotósodhoz hosszú távon. Ez lenne a legjobb!)
  • Gondold át, hogy még kire van szükséged. Én mindig azt mondom, hogy olyan segítségért fizess, amihez te nem értesz, vagy nem lesz rá kapacitásod, vagy valaki ezt jobban csinálja. Ugyanis ezzel többet spórolsz magadnak, mint amennyit ráfordítasz.
  • Szervezz közös brainstormingot, ha összeállt a csapatod, hogy biztosan mindenki értse, mi a feladat és megismerjék egymás működését, munkamorálját a résztvevők.
  • Szerezd be a szükséges kellékeket (vagy bízd meg ezzel a stylist-ot)!
  • Menj el helyszínbejárásra és készíts nézőképeket! (Ne bízd a véletlenre! Mondok egy példát, hogy miért: egyszer egy imázsvideó forgatására kinéztünk egy vízparti rétet, ahol terveink szerint a modell sétálgatott volna a virágok között romantikusan, namost mivel a tulajdonos egy héttel a forgatási napi előtt járt a helyszínen, én pedig csak fotókat láttam róla, mire odaértünk lekaszálták az egész rétet. Borult a koncepció, elment a fél napunk, hogy újabb helyszínt találjunk, ami nem volt ennyire látványos, s bár működött a kompromisszumos megoldás, nem lett az igazi az egész, viszont ha már ott voltunk, meg kellett csinálni a filmet. Nem lett rossz a végeredmény, de a márka tulajdonosa nem ezt képzelte el, így a videóst hibáztatta azért, hogy nem lett olyan a film, amilyet szeretett volna, végül használta pár hónapig a filmet és aztán újat készíttetett egy másik szakemberrel. A konklúzió viszont egyértelműen az, hogy ez bizony nem a videós hibája volt, hiszen ő csak igyekezett a legjobbat kihozni a helyzetből. Ez egy elég gyakori szituáció.)
  • Senki sem varázsló, még a fotós és a videós sem. Éppen ezért ne apellálj arra, hogy a hibákat, felkészületlenségből adódó bakikat majd megoldja utómunkában. Sokszor próbálkoztunk ilyen megoldásokkal, soha nem jött be. Soha! Tehát olyan állapotban legyen a terméked, ahogyan viszont szeretnéd látni a képeket. Ha fekete foltok vannak rajta, azok látszódni fognak a képen. Ha gyűrött a textília, vagy a ruházat, esetleg rácsöppent valami a termékre, az is látszódni fog a képen. Persze le lehet retusálni, de az nem lesz makulátlan. Ha valamit majd el kellene tüntetni utólag a képről, azt ott helyben kérdezd meg, hogy lehetséges-e, nehogy később derüljön ki, amikor már nem tudtok visszamenni a helyszínre és megint csalódás ér.

Készítsd fel megfelelően a termékedet a fotózásra! Legyen makulátlan!

  • Semmit ne vegyél evidensnek. Arra gondolok, hogy majd arra számítasz, hogy egy erdőben úgyis találunk egy fadarabot, stb. Én szeretek improvizálni (na de ez tíz év tapasztalata), de inkább azt javaslom, hogy mindent szerezz be előre és legyen nálad a fotózáson. Inkább vidd vissza úgy, hogy nem használtátok, de legyen kéznél.
  • Mindig készülj többféle beállításra a kellékekkel!
  • Soha ne hagyd a végső simításokat, korrekciókat a fotózás napjára. (Megvan az az érzés, amikor elindulnál egy találkozóra és előtte gyorsan belakkozod a körmödet? Tutira bele fogsz nyúlni, el fog kenődni, ideges leszel és lemosni persze már nem lesz időd. Na ez is ilyesmi szituáció. Vagyis ne tervezd be, hogy te reggel még majd gyorsan lefestesz ezt-azt, mert ezekből szoktak adódni a katasztrófa helyzetek és az idegeskedés.)
  • Ha te magad is szerepelsz a képeken: gondoskodj a frizurádról, sminkedről, ruházatodról, cipőkről. Csak egy jó tanács: ne a fotózás előtt újítsd be a frizurádat, mert balul sülhet el!

Ez megint egy jó adag tanács, amikre azért hívom fel a figyelmedet, mert számtalan kellemetlen helyezet láttam már azért, mert mindezeknek a tudnivalóknak nem volt birtokában a csapat. Te már ezzel is jóval előbbre jársz és nem teljesen laikusként fogsz belevágni egy fotózásba. Én a VIP Mentorprogramom keretében (külön megbízás alapján) segítek a klienseimnek, hogy ezekre kellőképpen felkészüljünk és mindenki maximálisan tudja a dolgát.

A korábbi projektekből kiindulva szeretnék még egy nagyon fontos dolgokra rávilágítani. Az alábbi javaslatokat általánosságban írom, nem vonatkozik konkrét személyre, akikkel eddig együtt dolgoztam, csupán ezek jutottak eszembe a közös munka során.

A megrendelő teendői egy fotózás során

Bármilyen profi legyen is a csapatod, mégis vannak dolgok, amikről neked kell gondoskodnod, mint a leendő márka tulajdonosa. Ezek olyan momentumok, amiket más nem tud átgondolni vagy megcsinálni helyetted. Azért fontos ezzel tisztában lenned, mert így nem lesz félreértés köztetek a fotóssal és a stábbal. Te ugyanúgy nem ülhetsz ölbe tett kézzel megnyugodva, hogy a szakemberek majd minden megoldanak. Ha elolvasod az alábbi pontokat, akkor tudni fogod, hogy mit várhatsz el egy fotóstól, stylisttól vagy bármely másik szereplőtől a stábodban, s mik lesznek a te feladataid, amit viszont nem várhatsz el másoktól.

A te feladataid, mint a márka tulajdonosa (a megrendelő)

  • eljuttatni minden terméket a fotózás helyszínére (Ebbe beletartozik a szállíttatás is, vagyis a te felelősséged, hogy minden makulátlanul megérkezzen időben!)
  • termékek külső megjelenése (foltok, hibák elhárítása, megelőzése)
  • megfelelő csomagolás – legfőképpen törékeny áru esetében
  • olyan kellékek biztosítása, amelyek speciálisan a te termékedhez kapcsolódnak (pl.: alapanyagok a fotózandó termékből, külföldről rendelt kiegészítők, egyedi dizájntermék)
  • a kellékek megrendelése, kifizetése, helyszínre szállítása
  • asszisztens/szakember összeszereléshez (pl.: nagybútorok összeállítása nem a stylist kötelessége, de még az sem feladata, hogy útmutató nélkül össze tudja állítani a termékeidet, illetve az sem elvárható, hogy például felcipelje a harmadik emeletre őket)
  • helyszín lefoglalása (a kinézésében segíthet a fotós és a stylist is, sőt nagyon hasznos, ha nyitottak rá, hogy ők is elmenjenek a helyszínbejárásra)
  • területfoglalási engedély elintézése (Ha szükséges közterületi fotózás esetében!)
  • egyéb hatósági engedély (ha szükséges!)
  • utaztatás vagy utazási költség fedezése (Ha rendhagyó helyszínre kell eljutni, annak megszervezése, hogy a stáb problémamentesen el tudjon jutni oda!)

A művészeti vezető feladata …

  • Fontos! A művészeti vezetés nincsen benne egy sima stylist megbízásban, erről külön meg kell állapodni. Például nálam ez csak a VIP Mentorprogramok keretében igényelhető, vagy nagyobb volumenű eseti megbízások esetén egyedi árajánlatkéréssel.
  • a fotózási forgatókönyv összeállítása és betartatása a helyszínen
  • stáb koordinálása – egyeztetés a fotóssal, stylisttal
  • ütemterv összeállítása (a forgatókönyv részeként)
  • adott esetben a stáb összeállítása (ha a megrendelőnek nincsenek szakemberei)

A fotós / videós feladata …

  • helyszínbejárás
  • beállítások megtervezése a stylisttal (és a művészeti vezetővel, ha van a projektben)
  • világítás
  • felhívni a figyelmet a veszélyforrásokra, amik fenyegetik a képek minőségét

A stylist feladata …

  • fotózási koncepció kitalálása / beállítások megtervezése
  • helyszínbejárás
  • kelléklista összeállítása és a tárgyak beszerzése, helyszínre juttatása (ha nem speciális kiegészítőkről van szó, amit csak a megrendelő tud biztosítani)
  • ügyelni a haj, smink harmóniájára
  • tárgyak, kellékek, fotózandó tárgyak berendezése a koncepció alapján
  • vágott virág beszerzése, azok frissen tartása a fotózás ideje alatt
  • ételek hűtésének, tárolásának megoldása (Ha ehhez a megrendelőnek a segítsége kell, akkor azt is a stylistnak kell jeleznie lehetőleg előre!)

Amiről senki nem tehet és nincsen ráhatása …

  • időjárási változások
  • vis major helyzetek (valaki lebetegszik a stábból, egyéb nem várt helyzetek)
  • a helyszín megváltozása (Ha erre nem lehetett felkészülni időben!)
  • termékek rongálódása szállítás közben (Ez lehet a megrendelő hibája is, ha rosszul voltak becsomagolva a termékek, de a helyszínen már akkor sem lehet többet tenni sajnos! Célszerű ilyenkor átalakítani a koncepciót.)

A fenti listából is talán már látod, hogy mennyi mindre oda kell figyelni, illetve hogy mi mindenen múlik egy fotózás és/vagy forgatás sikeressége. De továbbra is azt vallom, ha mindenre felkészülsz a tőled telhető legnagyobb odafigyeléssel, akkor semmi olyan fennakadás nem történhet, ami a végső képanyag rovására menne. Biztosan fel lehetne sorolni még számos hasznos figyelemre méltó tanácsot, de ezek biztosan a leggyakoribb dolgok.

A legnagyobb hiba talán, amit megrendelői oldalról el lehet követni, hogy kiderül, hogy nem álltál még készen erre a lépésre, mert vagy nincsen még abban az állapotban a terméked, vagy mert nem tudsz még maximálisan odafigyelni egy ilyen eseményre. Ennek persze lehetnek magánjellegű okai is, amit szintén tanácsos reálisan felmérned magadban.

Ha az egészséges önbizalmad megalapozásán dolgoznál vagy megerősítésre lenne szükséged ahhoz, hogy stabilnak érezd magad egy nagyobb mérföldkő megtételére, akkor gyere el egy Brand Coaching session-re és segítek, hogy készen állj lelkileg is! >>

Remélem, hogy ezzel az írással sikerült néhány kételyedet eloszlatnom és felhívnom a figyelmedet olyan momentumokra, amikre magadtól lehet, hogy egyáltalán nem is gondolnál. Egy fotózás vagy forgatás elég komplex esemény, amire ugyanúgy tudatosan és precízen fel kell készülnöd, mintha egy termékbemutatót, vagy szakmai eseményt szerveznél.

⁎⁎⁎

Ha szeretnél még több inspirációt kapni a tudatos vállalkozói élethez és egy jól működő életmódmárka felépítéséhez, akkor a Blogomon további értékes és ingyenes cikket találhatsz! Ha tetszett ez a cikk, akkor küldd át ismerőseidnek, akiket szintén érdekelhet!

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról és még exkluzívabb írásokról, akkor iratkozz fel a weboldal alján található hírlevélre, s az elsők között fogsz értesülni minderről!

Ha még mindig kíváncsi vagy, akkor pedig …

Kövess a Facebook-on is!
Kövess az Instagram-on is!

⁎⁎⁎

Képek forrása: Unsplash.com, Kollár Franciska – Lifestyle Brand Therapist, Photon.hu

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .