Amikor átrendeződni látszik minden a világban, akkor még jobban felértékelődik a priorizálás kérdése. Ezzel az írással abban szeretnék Neked segíteni, hogyan vészeld át ezt a nehéz és kihívásokkal teli időszakot, s vedd észre miben kell a kitartásod és miben kell változtatni.
Sokat beszélgettünk már szakmabeliekkel, kliensekkel is arról, hogy a mai világban mennyire túlterhelt minden rendszer a kommunikációs csatornáktól kezdve a különböző szegmensek piacáig és hogy milyen nehéz ténylegesen kitűnni a tömegből azzal, amit csinálsz, vagy valami teljesen újat kitalálni. Amikor azt a feladatot adom a márkaépítőknek, akik velem dolgoznak, hogy definiálják magukat és hogy mit szeretnének kínálni egy bizonyos célpiacnak, sokan tényleg azon gondolkodnak el a leginkább, hogy mi az, amit ők valóban nyújtani tudnak és akarnak másoknak. Ha nincs kellő szaktudás egy márka mögött, akkor bizony nagyon hamar elvérezhet a piacon bárki, de úgy tűnik mostantól mindenben egy kicsit mások lesznek a játékszabályok. Mert lehet bármennyi erőforrásod egy új vállalkozás elindításához, ha nincs mögötted egy igazi ötlet, hozzáértés, alázat, kitartás és persze egy jól működő stratégia. Ugyanis a tőkéd bámikor elfogyhat vagy megvonhatják, de ha a tudásod megmarad (márpedig azt nem tudják elvenni tőled) és tudsz újratervezni, akkor jöhet bármilyen helyzet, ezt bármikor képes leszel véghez vinni. De nézzük, hogy mit is jelent ez pontosan a gyakorlatban és miért fontos ez egy olyan időszakban, amikor mindenkinek mély levegőt kell vennie és sok mindenen kell majd változtatnia, legfőképpen nekünk vállalkozóknak. S amin érdemes ezzel kapcsolatban már most elgondolkozni, az az, hogy vajon tényleg akkora baj lesz-e, ha nem úgy mennek majd a dolgok, mint korábban!? Dühöngés helyett figyeld magadat, hogy mit tudsz kihozni ebből a helyzetből. Meglehet, hogy sokunknak még jól is jöhet a változás, vagy ha csak letisztul mit is szeretnénk igazán. De ennek is megvan a maga folyamata, amit nem fogsz ezúttal sem megúszni.
Az első és legfontosabb, hogy vizsgáld meg a mostani modelledet, működésedet, hogy helytálló lesz-e az elkövetkezendő időszakban, kell-e drasztikusabban változtatni. Igen, most eljött az idő, hogy tényleg bármit kivonhatsz a forgalomból. Ehhez érdemes tudni, hogy mitől lesz jó egy márkastratégia és honnan lehet tudni, hogy működni is fog-e. De a legfontosabb az alázat és az elfogadás, utána jön:
- Nem attól lesz jó egy stratégia, hogy valaki megmondja a “tutit”, a titkos receptet (adott esetben legyen ez egy éppen divatos és jól bevált online marketing fogás, amivel most éppen nyomul az összes versenytárs), hanem attól hogy valaki veszi a fáradtságot, hogy kikísérletezi, hogy ő maga ténylegesen miben a legjobb, mire van szüksége az embereknek egyáltalán, kik lesznek a tényleges vevői / kliensei és hogy mitől fog jól működni az, amit elképzelt. Ehhez pedig nagyon sok türelem kell és kitartás, mire kialakul a márka fenntartásának ritmusa. (De ez a valódi életben is így van!) A nagy márkák sem úgy indultak el, hogy azonnal óriási megrendeléseik voltak és a gyártás egyből tökéletes volt, nem beszélve a termékek minőségéről. Egy szó, mint száz: Rómát sem egy nap alatt építették fel. Most attól tűnhetsz ki inkább, ha fennmaradsz majd. Az lesz a kuriózum, ha előnyt tudsz kovácsolni egy olyan helyzetből, amikor kihúzzák alólad a talajt.
- Ha vizuálisan egyben van a márkád, az már fél siker. De nem attól lesz jó a megjelenésed feltétlenül, hogy egy sztárgrafikussal dolgozol, aki lehet, hogy el sem találja a márkád igazi esszenciáját. Pedig ezen múlik minden. Az összhangon van a fókusz, hogy valakivel egy nyelvet beszéljetek (ez az a bizonyos kémia) és utána te is egy nyelvet beszélj a leendő klienseiddel. Ezért mondogatom, hogy hagyjuk el a “nekem csak egy logó kell” hozzáállást, mert aki eleve így indul neki a folyamatnak, nem sokra fogja vinni hosszú távon, legalábbis semmiképpen nem lesz igényes és hiteles mások szemében az, amit csinál. Tegyél az arculat mögé is gondolatokat, érzéseket és tanuld meg, mi is az a branding valójában. Tehát ha hosszú távon jót akarsz magadnak és fenntartható márkát szeretnél indítani, akkor tölts elegendő időt az ötleteléssel.
- Ha valamiben nem vagy biztos, vegyél vissza a tempóból, ülj le és gondold át akár alapjaitól a terveidet, hogy valóban jó-e az az irány, amit belőttél magadnak. Vagyis ha kell, tervezz újra! (Ezt többször is érdemes megcsinálni adott pontokon, ha nem szeretnéd, hogy félre csússzanak a dolgok körülötted!) Ma már rugalmasnak kell lenni szinte mindenben, és tudni, érezni kell, mikor kell megállni, vagy irányt váltani, vagy visszalépni, esetleg reagálni bizonyos környezetváltozásokra, mert sok minden az időzítésen múlik és azon, mennyire tudsz előnyt kovácsolni helyzetekből és lehetőségekből. (Itt nem arra gondolok, hogy mások kárán érvényesüljünk, vagy nem a szenzációhajhászatról van szó, hanem hogy mennyire vagy leleményes, életképes és mennyire hiszel magadban.) Most ne sajnáltasd magad és ne halogass, csak tedd, amit tenned kell. Állítsd fel a saját rutinodat és hallgass végre a belső hangra.
- Fogalmazd meg reálisan a célkitűzéseidet! Sokszor azt látom, hogy az induló vállalkozásoknál már az első lépéseknél hibáznak az emberek. Nem látják reálisan magukat és a céljainkat sem, így már rögtön az elején a tervezéssel is problémák adódnak, hiszen nem tudják mihez alakítsák a dolgaikat. Sokan mindig a másikkal vannak elfoglalva, ahelyett hogy valóban szembesülnének önmagukkal, a valódi énjükkel (szokások, képességek – velünk született és tanult, erősségek, gyengeségek, szokások, kapcsolatok, családi háttér, önerő, akarat, stb.) és elfogadnák a jelenlegi és megterveznék a jövőbeni helyzetüket, inkább csak “álmodoznak” egy olyan életről, amit más fáradtságos és kitartó munkával felépített magának, vagy egyszerűen csak bele született. Sosem véletlen a helyzet, amiben vagy!
- Fogalmazd meg reálisan a célkitűzéseidet! Sokszor azt látom, hogy az induló vállalkozásoknál már az első lépéseknél hibáznak az emberek. Nem látják reálisan magukat és a céljainkat sem, így már rögtön az elején a tervezéssel is problémák adódnak, hiszen nem rakják le jól az alapokat, így nem lesz mire építkezni később. Sokan mindig a másikkal vannak elfoglalva, ahelyett hogy valóban szembesülnének önmagukkal, a valódi énjükkel (szokások, képességek – velünk született és tanult, erősségek, gyengeségek, szokások, kapcsolatok, családi háttér, önerő, akarat, esetleg hiány) és elfogadnák a jelenlegi és megterveznék a jövőbeni helyzetüket, inkább csak “álmodoznak” egy olyan életről, amit más fáradtságos és kitartó munkával felépített magának, vagy egyszerűen csak bele született. Sosem véletlen a helyzet, amiben vagy! Nem érdemes összehasonlítgatnod magadat másokkal mert sosem tudhatod ő honnan indult, vagy mit él át.
- Készíts ütemtervet (amitől ha kell tudjál eltérni is), amihez tarthatod magadat, akár a hétköznapi szokásaidhoz, különben szét fognak folyni a feladatok és kicsúszik a kezeid közül az irányítás. Meg fogod látni, hogy ez ad majd egyfajta ritmust is a munkádhoz, az életedhez, ami kiemelten fontos egy szabadúszó életében, de bármilyen vállalkozóként nagyon fontos a saját munkamódszerünk, rutinunk kialakítása és hogy tudjuk is tartani magunkat hozzá. Ez is egyfajta erőpróba már.
- Tartsd magadat az eredeti elképzelésedhez, de legyen mindig B-terved! Ez két különböző dolog. Előbbi arra vonatkozik, hogy ne hagyd magad folyton elbizonytalanítani minden apró kérdésben. Eleve mérlegeld és szelektáld, hogy kinek a hangját hallod meg, kinek a véleményét engeded be és kit fogadsz a bizalmadba és osztod meg vele a legféltettebb gondolataitad, ötleteidet. Utóbbi viszont egy nagyon fontos képesség, ami egy komoly döntést von maga után. Ez pedig a b-terv készítése, mert hajlamosak vagyunk elsőre beleszeretni a saját ötleteinkbe és nagyon nehezen tudjuk elengedni, ha valami nem úgy alakul, ahogyan elterveztük. Ezért én mindig arra ösztönzök mindenkit, hogy merjen és tudjon irányt váltani, ha szükséges! Erre bizony “edzeni” kell kisebb helyzetekben, mert nem könnyű feladat, s ha a személyiségünkből adódóan még ellenállunk is egóból, az csak még jobban megnehezítheti ezt a helyzetet. Ugyanakkor arra is figyelj, hogy mások tanácsára ne hangolj át azonnal mindent magad körül anélkül, hogy átgondolnád racionálisan a helyzetedet. Ahhoz, hogy felelősségteljes és higgadt döntéseket tudjál hozni, ahhoz neked magadnak is jól kell lenned lelkileg. Csak akkor fogod “látni a fáktól az erdőt”.
- Optimalizáld a lehetőségeidet, ne indíts azonnal a legkomplexebb elképzeléseddel! Sokszor saját magunkat hozzuk nehéz helyzetbe azzal, hogy magasra tesszük a lécet, s abba fektetjük az összes energiánkat, hogy átugorjuk azt, de utána nem tudjuk, hogy mi is a következő lépés, így összehullunk lelkileg is és fizikálisan is, vagy annyira felgyűlik a teendők listája és a ránk háruló felelősség súlya, hogy abba roskadunk össze. Légy realista és járj a földön két lábbal, ha úgy érzed, hogy szétcsúszik minden körülötted. Jó tulajdonság az álmodozás is, de tudni kell, hogy mikor van itt az ideje a merengésnek és mikor kell gyakorlatiasan fellépni.
- Most itt az idő, hogy valóban időt tölts azzal, hogy megfogalmazd, miről szól a márkád. Most biztosan azt mondod magadban, hogy micsoda badarság ez, hiszen nem csinálnád azt, amit csinálsz, ha ezt nem tudnád. De mégis érdemes számot vetni. Valóban a Te értékeidet tükrözi a márkád? Mások is olyannak látnak, mint amit te gondolsz magadról? Valóban élvezed a nehézségektől függetlenül minden percét annak, amit csinálsz? Hasznosnak érzed, amit nyújtasz másoknak? Mi fog megváltozni a klienseid életében, miután Veled találkoznak? (Ebben a számvetésben sokat segíthet az is, ha visszajelzést kérsz másoktól, hogy lásd hogyan látnak téged kívülről. De vigyázz, ez a módszer csak akkor működik, ha be is tudod fogadni a kritikát.)
- Most a nagy változások idején engedd meg magadnak végre, hogy őszintén bevalld, hogy valójában kinek szeretnél igazán dolgozni és kivel szeretnél együttműködni. Kik lesznek a “te embereid”? Biztosan neked is vannak rossz tapasztalataid, sokakban csalódtál már, netán át is vertek, vagy csak te élted meg úgy, szóval volt már részed jóban és rosszban, ami az emberi kapcsolatokat illeti és most amúgy is csalódsz mindenben.
- S végül, de nem utolsó sorban gondold át, hogy mennyire hasznos a fogyasztói társadalom szempontjából a terméked vagy szolgáltatásod? Ha pedig luxusnak számít, akkor ki az, aki megengedheti ezt most magának? Ki az, akinek mindennél fontosabb lesz (akár ilyen nehéz időkben is), az, amit tőled kaphat? Őket hol érheted el a legkönnyebben?
VÁLTOZTASS ÉS HOZD KI A LEGTÖBBET A FENNÁLLÓ HELYZETBŐL!
Egy kisvállalkozás számára óriási fordulatot jelenthet, ha teljesen fel kell függesztenie a tevékenységét. Aki már elindult az építkezésben, de mégcsak kezdő márkaként van jelen bármely piacon, akkor is fent kell maradni és mégha “standby’, vagyis készenléti üzemmódban is, de tenni kell tovább a dolgodat. Meg kell találnod a saját egyensúlyodat, és kidolgoznod egy új stratégiát, hogyan élheted túl ezt az időszakot, hogyan tudunk összefogni és milyen intézkedéseket tudsz tenni életmódmárka építőként. Ha ehhez mármiben szükséged van segítségre, támogatásra akkor itt vagyok, keress bizalommal és kitaláljuk, hogy számodra mi lenne most a legjobb megoldás. Alább többféle lehetőséget is kapsz ehhez!
Ezért kérlek, gondold át, hogy hogyan tudsz továbbra is foglalkozni a vállalkozásod felépítésével, gondozásával, a pénzügyi helyzeted optimalizálásával, mert ha teljesen elhanyagolod vagy netán leállítod a tevékenységedet, akkor hidd el sokkal nagyobb lesz a baj és a hiány az életedben. Tudom, hogy nem könnyű, főleg mert sokatoknál otthon lesznek a gyerekek és őket is le kell kötni, de most mérlegelni kell!
Amivel én tudlak segíteni a következő időszakban:
HÉTFŐTŐL (MÁRCIUS 16.) AZ ALÁBBI SZABÁLYOK LÉPNEK ÉLETBE NÁLAM:
Ha teljesen tanácstalan vagy, hogy mi legyen és hogyan tovább, akkor jelentkezz nálam és segítek! Ezekre a helyzetekre 1 órás online konzultációt ajánlok fel teljesen ingyen, annak, akinek szüksége van arra, hogy higgadtan kezeljük a válságot és meg tudd tervezni valakivel a szükséges változtatásokat.
- Késő este és kora reggel is vállallok konzultációt online Skype, Facetime, Messenger Chat segítségével (Időpontegyeztetés emailben: hello@kollarfranciska.hu)
- Az előre megvásárolt mentoring vagy konzultációs csomagok (ha még nem járt le) meghosszabbíthatók 2 héttel (Újratervezés miatt!) megbeszélés szerint. Találjuk ki együtt, hogy merre tovább és azon dolgozzunk tovább, mert én sem szeretném, hogy kárba vesszen az eddigi munkánk.
- A meghosszabbított időtartamban kríziskommunikációt is vállalok a normál menetrend mellett, ami azt jelenti, hogy bárhol tartunk, újratervezhetünk, új ütemezést, új stratégiát dolgozhatunk ki, s annak megfelelően haladhatunk tovább. (Így semmi nem fog elveszni, amin eddig dolgoztunk!)
- Minden csomagra adok részletfizetési lehetőséget (konzultációs és mentoring csomagra is!), ha ez könnyebbség Neked most és nem szeretnél leállni teljesen. Most minden ezen múlik, ezért gondold át higgadtan, hogy mivel tudsz haladni, előkészülni, tovább menni. Most ezen fog múlni minden.
- Bármikor írhatsz emailt, vagy Messengeren üzenetet, ha kérdésed van, elbizonytalanodtál, hogy mit kellene most tenned, vagy támogatásra lenne szükséged. Még aznap válaszolok minden üzenetre, ha fontos döntések előtt állsz.
- Ha még nem dolgozunk együtt, de már éppen egyeztettünk az elmúlt napokban, hetekben, vagy régóta gondolkodsz már rajta és most hezitálsz, hogy bele vágj-e a közös munkába, építkezésbe, akkor arra bíztatlak, hogy ne ijedj meg, mindent meg tudunk oldani online, amiben még plusz segítség, hogy a szakemberek (grafikusok-webfejlesztők stb. mind dolgoznak, így mindennel tudunk szépen haladni) és ne aggódj, a költségeket is el tudjuk osztani, hogy szinten tarthasd a működésedet.
A következő hetekben sok-sok írással és ingyenes anyaggal foglak segíteni, hogy tartsam bennetek a lelket, de ehhez Rád is nagy szükség lesz, hogy ne add most fel teljesen, ne tedd félre teljesen, amibe egyszer már belekezdtél, mert óriási lesz a kár és a hiány később! Így veszítesz a legtöbbet, mert el fog veszni az eddigi befektetésed. Én minden támogatást megadok, ha szeretnéd ezt átvészelni!
HA ÉPPEN AZON GONDOLKOZTÁL, HOGY DOLGOZNÁL VELEM, VAGY MÁR EGYEZTETTÜNK IS, NEM KELL VISSZAMONDANOD, MEG TUDJUK OLDANI A KÖZÖS MUNKÁT! VAN RÉSZLETFIZETÉSI LEHETŐSÉG IS, ÉS HA ÚJONNAN JELENTKEZNÉL, AKKOR MÉG A CSOMAGOK ÁRÁBÓL MOST 20% KEDVEZMÉNYT IS ADOK! MERT TUDOM MOST MINDEN FILLÉR SZÁMÍT MINDENKINEK!
Írj bátran, ha kérdésed van! Szívesen válaszolok mindenre:
⁎⁎⁎
Ha szeretnél még több inspirációt kapni a tudatos vállalkozói élethez és egy jól működő életmódmárka felépítéséhez, akkor a Blogomon további értékes és ingyenes cikket találhatsz! Ha tetszett ez a cikk, akkor küldd át ismerőseidnek, akiket szintén érdekelhet!
Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról és még exkluzívabb írásokról, akkor iratkozz fel a weboldal alján található hírlevélre, s az elsők között fogsz értesülni minderről!
Ha még mindig kíváncsi vagy, akkor pedig …
Kövess a Facebook-on is!
Kövess az Instagram-on is!
⁎⁎⁎
Képek forrása: Unsplash.com