fbpx

Mi az a mood board a márkaépítésben?

Talán hallottál már korábban az ún. ‘stílustábláról’, azaz mood board-ról, amit jellemzően inkább az otthonteremtés, lakberendezés témakörében használnak a tervezők. Ebben az írásban szeretném tisztába tenni, hogy mi is ez pontosan és miért van rá szükség a márkaépítésben.

Kezdjük ennek a kreatív eszköznek az eredeti rendeltetésével, hogy értsd mire is használják pontosan. A ‘mood board’ egy angol kifejezés, ami magyarra fordítva szó szerint hangulat táblát jelent. A lakberendezésben, enteriőrtervezésben egy rendkívül népszerű eszköz, aminek segítségével a tervezők stílustáblákat készítenek a megrendelők számára, hogy vizuálisan jobban el tudják képzelni a leendő otthonukat. Ez nem egy térbeli látványtervet jelent, csupán egy inspirációs képekből, kulcsszavakból, anyagmintákból, struktúrákból összeállított ábra, ami nem a végleges berendezést szemléltetni, csupán a hangulatot szeretné átadni. Nevezhetjük első benyomásnak, az első körös ötletek illusztrálásának amiből egy átfogó képet kaphatunk arról, hogy jó irányba halad-e a munka. Sok időt, energiát és befektetett pénzt spórolhatunk meg ezzel a fázissal, mely során az új impulzusok hatására még változtathat a megrendelő az elképzelésén. 

“A mood board jó alap ahhoz, hogy lássuk egy nyelvet beszélünk-e a tervezővel!”

Az utóbbi években a márkaépítésben is elterjedt ez a módszer, amely a tervezési szakasz első fázisában, vagyis az arculattervezésben nyújt óriási segítséget, hogy a laikusként induló, kezdő márkatulajdonos könnyebben meg tudja értetni magát a grafikus tervezővel. Ma már ez a lépés szinte megkerülhetetlen. Én magam is alkalmazom a mentoring programok alatt, hogy kiderüljön még a közös munka elején, hogy mi van a megrendelő fejében. Sokszor előfordul, hogy ilyenkor fogalmazódik meg önmaga számára is, hogy valójában mit szeretne elérni és azt milyen stílusban képzeli el megvalósítani.

Talán az enteriőr stylist múltam az oka, de én szeretem, ha a klienseim “szabadon alkothatnak”, így a mood board készítést minden esetben velük végeztetem el, – persze a kellő iránymutatás megadásával, – hogy egyrészt kiélhessék a saját kreativitásukat, másrészt ne legyek befolyással a legbelsőbb elképzeléseikre. Ennek még nincsen szakmai vetülete, az ösztönösség és az improvizáció játssza a főszerepet. Ha énmárkát építünk, akkor főleg nagyon fontos, hogy az adott márka tulajdonosa vizuálisan is meg tudja mutatni saját egyéniségét. Ettől lesz önazonos a márka. De az életmódmárkák esetében is nagyon beszédes tud lenni egy előzetes terv összeállítása. 

A mood board megalkotása egy laza, kötetlen módszer, ahol szabadon szárnyalhatnak a gondolatok, benyomások, víziók. Ha a brand styling folyamatát nézzük, akkor még ezen belül is kétfajta hangulat táblát különböztetünk meg egymástól. Ezek között jelentős különbség van a márkaépítésben. (Legalábbis az én módszerem szerint!)

Brand styling kreatív alkotói folyamat lépései

I. ÖTLETELÉS

  1. Brainstorming, előzetes ötletelés
  2. Brand Brief – márka alapjainak lerakása >> Vision board készítés

II. TERVEZÉS

  1. Márkastratégia
  2. Vizuális koncepció / arculattervezés >> Brand board készítés

III. MEGVALÓSÍTÁS

  1. Weboldal tervezés
  2. Online marketing

Mit is jelent pontosan a ‘Vision Board’ és mire való?

Ez a szó klasszikus értelmében vett hangulat tábla. Vagyis egy képen (és ez rendkívül fontos, hogy egyetlen képen) megmutatjuk mindazt, ami a kliens fejében van. Hangulatképek sokaságából ösztönösen szétválogatja a számára legszimpatikusabb, legtesthezállóbb ábrákat, amelyek valamiért közel állnak a szívéhez. Vagy azért, mert tetszik a színharmóniája, vagy mert egy olyan jelenetet mutat meg, amelyben később elképzeli magát munka közben stb. A lényeg, hogy maga válogatja le a képeket és helyezi el őket egy nagy méretű fehér papírlapon. A gyakorlat lényege, hogy egy egységes képet kapjunk arról, hogy milyen a belső világa a leendő márkatulajdonosnak, hogy ő is maximálisan tudjon majd azonosulni a márka készülő arculatával. A képeket ki lehet egészíteni egy-egy kulcsmondattal, kifejezéssel, szavakkal, amelyek mind egy bizonyos értékrendhez tartoznak. Ezek az elemek biztosítják egy márka igazi esszenciáját.

Azt szeretem ebben a feladatban, hogy az alkotási folyamat közben mindenkinek elkezd csillogni a szeme, hiszen játékos, könnyed formában tervezheti meg a márkája alapjait mindenféle külső behatás nélkül. Ilyenkor képesek teljesen önmagukká válni az emberek, nem beszélve arról, hogy egy ilyen erős alapra lehet majd jól építkezni a következő fázisokban. Fontos tudni, hogy nincsen jó vagy rossz ‘vision board’, hiszen mindenkinek más jelenti az egységet, a szépet, a különlegeset. Van úgy, hogy nem áll össze elsőre a “nagy kép”, de olyan soha nincs, hogy üres marad a lap. Olyan ember ugyanis nem létezik, akinek nincsenek gondolatai, egyéni stílusa, tervei a jövőre nézve, csak olyan, aki nem tudja ezt kiadni magából. Ilyen esetekben természetesen közbelépek és elkezdünk beszélgetni, hogy közösen rájöjjünk, vajon mi zavarhat be a képbe, mitől borul fel a hangulat táblán az egyensúly. Hiszen ez is egy lifestyle brand therapist feladata. Itt az is kijön, ha valaki még túl bizonytalan.

A ‘vision board’ a saját belső világunk fizikai kivetülése, amire a márkánk vizuális koncepciója épül. Így érdemes kellő odafigyeléssel foglalkozni vele.

A kép (=vision board) láttán jó érzéssel, motivációval kellene eltöltenie készítőjét, ami összefoglalja a jövőképét, megmutatja az irányt, hogy merre tart és erőt ad a hétköznapokban, hogy ne térjen le az útról, ami elvezeti a megvalósítás felé.

Ez a gyakorlat bármilyen másik élethelyzetben is elvégezhető, ha …

  • válaszút elé érkezik az ember, 
  • változásra vágyik, 
  • szeretné egyben látni vágyait, hogy ne vesszenek el, vagy aprózódjon szét.

Elkészíthetjük lakásfelújításkor, karrierváltás előtt, vagy ha úgy érezzük, megrekedt az életünk és egy helyben toporgunk. Felfoghatjuk egyfajta coaching-eszköznek is, aminek a segítségével kezünkbe vehetjük az irányítást a saját életünk felett.

Mit is jelent pontosan a ‘Brand Board’ és mire való?

A ‘brand board’ egy olyan dokumentum, ami tartalmazza egy vállalkozás minden arculati elemét, a logótól kezdve, a színeken, mintákon és a grafikai elemeken át, a betűtípusokig mindent. Semmiképpen sem összetévesztendő a klasszikus mood boarddal, ami csupán inspirációs képek gyűjteménye!

Ezt a dokumentumot minden valamit is magára adó grafikus elkészíti ügyfelei számára, amihez indokolt esetben egy arculati kézikönyv is társul, amiben a kreatív szakember meghatározza mindezen vizuális elemek használatát, hogy az egységesen és következetesen képviselje az adott márkát a piacon. 

Miért érdemes brand board-ot használni?

Mert pontos képet ad a vállalkozás arculatáról, annak stílusáról és képviselt értékeiről, üzeneteiről. Ez a kép sokszor többet elárul bármely szónál, non-verbális üzenetnél.

Segít, hogy a márka tulajdonosa következetesen tudja alkalmazni az arculatot úgy is, hogy nem ül mellette a grafikus. Ráadásul ettől még profibbnak fog tűnni a márka.

Ha a jövőben szükség lenne további pr- vagy marketing anyagokra, ez a dokumentum pontosan bemutatja az alkalmazható méreteket, színkódokat, formákat, egyéb vizuális elemeket, ami nagy segítség a design kialakításában.

Mit tartalmaz a brand board?

  • A logót és annak variációit. Egy logónak lehetnek változatai, attól függően, hogy milyen célra, milyen felületeken szeretnénk felhasználni.
  • A színpalettát, minden olyan színt, amit az arculatban, megjelenésben valamilyen célra felhasználtunk. Itt nem csak a logóban megjelenő színekről van szó, hanem minden olyan színről, ami látható lesz például a weboldalon, névjegykártyán stb.
  • Mintákat, ikonokat, amik esztétikai értéket adnak a márkához. Ezek jól jönnek a közösségi médiában, vagy nyomtatott anyagokon való megjelenéseken és a különböző kampányokban is.
  • Fontokat, betűtípusokat, amik szintén nagyon meghatározó elemei az arculatnak. A font, csakúgy, mint a színek nagyon sokat ad hozzá egy arculathoz, mert ezekből is létezik sokféle változat a moderntől a klasszikusig.
  • Képeket, stílusokat. A felhasznált fotó- és audióvizuális anyagok is lehetnek jellemző részei a brandnek, akár már ezek stílusáról, vagy a visszatérően használt jellegzetes fotókról is beazonosítható lehet egy márka.

Ha kíváncsi vagy, milyen brand board-okat lehet készíteni, akkor kattints ide és nézd meg a Pinterest-en a saját gyűjtésemet!

Brand board-ot készíthetünk kizárólag a színpaletta összeállításához is, amiben meghatározhatjuk a színek jelentését, ránk gyakorolt pszichológiai hatását, hogy még jobban tudjuk alkalmazni a márkakommunikáció során.

⁎⁎⁎

Ha szeretnél még több inspirációt kapni a tudatos vállalkozói élethez és egy jól működő életmódmárka felépítéséhez, akkor a Blogomon további értékes és ingyenes cikket találhatsz! Ha tetszett ez a cikk, akkor küldd át ismerőseidnek, akiket szintén érdekelhet!

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról és még exkluzívabb írásokról, akkor iratkozz fel a weboldal alján található hírlevélre, s az elsők között fogsz értesülni minderről!

Ha még mindig kíváncsi vagy, akkor pedig …

Kövess a Facebook-on is!
Kövess az Instagram-on is!

⁎⁎⁎

Képek forrása: Unsplash.com, Pinterest.com

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .