fbpx

Mindennapi szokásaink

,

Miért is olyan fontos a napi rutin? Mi a kapcsolódási pont a közösségi média és a rutinjaink között? Miért fontos, hogy hűek maradjunk a saját értékeinkhez?

Ma hajnalban futás közben jöttem rá, hogy milyen fontosak az ember életében a rituálék. Főleg ezekben az időkben, amikor minden energiára és belső tartásra szükségünk van. Amikor nem tudjuk azt csinálni amit és amikor szeretnénk, amikor korlátozva vannak a lehetőségeink, akkor jön rá az ember, hogy a körülöttünk lévő ‘apró’ dolgoknak is mennyire lehet örülni. Sőt kell is, hiszen az az igazán boldog ember, aki a hétköznapokban boldog és elégedett az életével. Lassan rájövünk erre mindannyian.

Én például korábban biztosan nem gondoltam volna, ha valaki megkérdez, hogy egy nap úgy indul a vasárnap reggelem, hogy hajnali 6-kor már az erdőben futok. És így lett. Mert van egy kutyám, akivel menni kell, s aki ugyanúgy mint én, élvezi a természetet és az új tájak felfedezését. Nem kellenek szavak, csak megyünk és feltöltődünk együtt. Korábban nem engedtem meg ilyen szokásokat magamnak, ezért tele voltam frusztrációval, stresszel, örökös aggódással. Aztán idővel rájöttem, hogy szabadúszó vállalkozóként úgy osztom be az időmet, ahogyan Nekem kényelmes, ahogy Nekem a legjobb. Még a karantén időszakban kezdtem el kijárni futni az erdőbe, hogy levezessem a felgyülemlett energiákat, hiszen nem mentem sehova máshova. Aztán már heti két-három alkalommal is kimentünk mozogni a kiskutyával, s mire eljött a nyár, már azt vettem észre, hogy egy új szokásom lett kialakulóban. Imádok kimenni a természetbe, míg mások még „alszanak”.

A csend és a nyugalom annyira feltölt, hogy utána egészen más lesz a napom hangulata. Pontosabban lesz hangulata a napomnak, ami eddig úgy nézett ki, hogy a reggeli rutin után beültem a gép elé és volt, hogy legközelebb csak délben álltam fel onnan, ha nem délután. Már éreztem egy ideje, hogy ez így nem mehet tovább, de aztán jött egy élethelyzet, ami megmutatta, hogy milyen fontos, hogy legyen egy hely, egy rutin, egy program, ami csak az enyém, ami feltölt, ahol összeszedhetem a gondolataimat, ahol önmagam lehetek. Így tudok hű maradni a saját értékrendemhez, s kizárni a külvilágot. Így élhetem meg a saját világomat, ami fontos ahhoz, hogy egyensúlyban tudjak maradni.

Ez az előszobája annak, hogy később a márkaépítés során meg tudd mutatni, hogy milyen vagy valójában. Erről már sokat írtam korábban blogbejegyzésekben és az Inspiráció Természetesen – Találj rá a kreativitásodra! című életmódkalauzban is ezt fejtegetjük kilenc fejezeten és hétköznapi témákon keresztül.

Inspiráció Természetesen – Találj rá a kreativitásodra! (BOOOK Kiadó) Az életmódkalauzt ITT tudod megrendelni!

A szokásaink tesznek olyanná minket, amilyenek vagyunk

Mindenkinek megvan a napi ritmusa, amit normálisnak, amit kényelmesnek és szerethetőnek tart. Ami Neked vagy Nekem jól esik, másnak lehet, hogy kínszenvedés. Éppen ezért nem szabad más felett ítélkezni, mert sosem tudhatod, hogy ő milyen lelki vagy idegi állapotban van, miért csinálja azt, amit csinál, vagy miért úgy csinálja, ahogy csinálja. A napi rutin borzasztóan fontos mindannyiunk életében, csak sokszor hajlamosak vagyunk elfeledkezni erről, vagy megpróbálunk nem tudomást venni az egyéni szükségleteinkről, pedig ezek tesznek minket kiegyensúlyozottá és önazonossá. Ez a modern vállalkozói filozófia alapja is!

Elnyomjuk a legfontosabb szokásainkat, mert a társadalom azt sulykolja belénk, hogy önzőség azt csinálni, ami igazán boldoggá tesz bennünket. A közvetlen környezetünk pedig ítélkezik felettünk, így meg már az egész elveszíti a szépségét. Lemondunk a saját szórakozásunkról, a kikapcsolódásunkról és minden olyan tevékenységről, ahol igazán önmagunk lehetünk. Ma jellemzően azért csinálunk valamit, hogy megmutathassuk a nagyvilágnak, hogy milyen tökéletes és irigylésre méltó életünk van. Majd várjuk a követők együttérzését, visszaigazolását, ami visszatükrözi az önbecsülésünket, így valóban el is hisszük, hogy jó ez az irány. Legalábbis sokaknál ez a tendencia érződik kívülről. De persze vannak kivételek is, így nem általánosítani szeretnék, csupán felvázolni a mai helyzetet.

De tényleg jól van így minden? Jól érezzük magunkat ebben a felszínes világban?

Én úgy látom, hogy nem igazán és el is kezdődött valami az emberekben (főleg akikkel együtt dolgozom és erre nagyon büszke vagyok), hogy ezen változtassanak. Mert ez egy valódi csapda, hiszen sokan elhitetik magukkal, hogy ez a valódi boldogság, ahelyett, hogy az ösztöneikre hallgatva valódi és önazonos életet élnének. Itt is az egyensúlyra lenne érdemes törekedni és kivenni a jó részét: például a közösségi média jelenlétből, mert bizony van haszna is. Csak már annyira elbillent a mérleg a normáltalan irányba, hogy észre sem vesszük, ha valami jó és működik, vagy nehezen teszünk különbséget.

Döntéseink súlya:
közösségi média fogyasztás, mint napi rutin

Nem mondom, hogy könnyű, de azt igen, hogy megéri dolgozni egy sokkal tudatosabb életmódon, amelyben képesek vagyunk olyan döntéseket hozni, ami jótékony hatással van az életünkre. Ezáltal valóban olyan életet élhetünk, amire mindig is vágytunk. 

Napról napra érzem én is az ellentmondást a közösségi oldalakon zajló események és a valóság között. Tanácsadóként, aki a márkaépítésben segít másoknak tényleg látom ezeknek az oldalaknak a szükségességét és a hozadékát, hiszen kiváló kommunikációs platformot nyújtanak ahhoz, hogy hallasd a hangodat, hogy mások megismerjenek és hogy közvetlenül elérd a valódi célközönségedet. Ezért a munkám során arra törekszem, hogy én magam is és a klienseim is el tudjunk vonatkoztatni a sztárvilág, a celebmustra és a tökéletes világ hajhászásától és mentesülni tudjunk az összehasonlítgatástól. De a határt itt is meg kell húzni, hogy mennyi időt töltünk ezeken az oldalakon és mennyi információt engedünk be az életünkbe, s mennyit hiszünk el ebből.

Tudatosítania kellene mindenkinek magában, hogy az influencer-marketing egy 21. századi pr-eszköz, ami igenis jól tud működni, ha valaki jó és hiteles tud maradni benne. Ez az új kommunikációs módszer sokkal hatékonyabb egy márka számára, mint egy direkt hirdetés, hiszen saját tapasztalatokra építve mutatják be a márkanagykövetek az adott terméket vagy szolgáltatást. De persze mint mindennek, ennek is két oldala van, s lehet ezt nagyon kártékonyan is csinálni, de most nem az a célom ezzel a cikkel, hogy ezt a helyzetet kielemezzem, hanem hogy rávilágítsak arra, hogy ez egy jelenség az életünkben, amivel együtt kell léteznünk. Nem dughatjuk a fejünket a homokba, mert azzal nem oldunk meg semmit. De igenis jobb, ha a fókuszt nem ide helyezzük, hanem a saját értékeink megőrzésére, szokásaink kialakítására és egy élhetőbb világ megteremtésére! S ha kell, akkor merj változtazni vagy újragondolni valamit az eddigi működéseden!

Egyre többektől hallom, – és jómagam is elgondolkodtam már ezen, – hogy elegük van a “nem valódi” világból, a kirakatból és le akarják szedni a profiljukat ezekről az oldalakról. Meg is értem, hogy sokan miért jutnak el idáig, de aztán azt látom, hogy végül cselekedni már nem mernek, vagy ami még divatosabb, tesznek egy hangzatos bejelentést, hogy pár hónapig el fognak tűnni, majd utána kitisztult gondolatokkal felvértezve térnek vissza. De ez vajon a jó megoldás? Valóban ki tudunk csekkolni kicsit az életünkből? Számít egy-egy hét digitális detox, vagy utána ugyanúgy eltelítődünk az információkkal, mint azelőtt!? Én is próbálkoztam ezzel, de nem hozott maradandó megoldást vagy jelentős változást.

Meg kell tanulnunk végre ebben a világban jól működni! Ehhez ismernünk kell önmagunkat, a határainkat, az erősségeinket, a vágyainkat, hogy jó döntéseket tudjunk hozni a jövőnkkel kapcsolatban és megfelelően tudjuk irányítani, hogy mi hat ránk. 

Mert aki bizonytalan magában, azt el is fogják bizonytalanítani. Ez törvényszerű. Vagyis, ha nem vagy biztos önmagadban (hogy jó ember vagy, hogy jó az irány az életedben, hogy mindent megteszel a fejlődésed érdekében, hogy tudatosan odafigyelsz az életviteled minőségére), akkor a külvilág is ezt fogja visszaigazolni. Hiszen amivel minden nap foglalkozol, az lesz a valóságod, az hat Rád a legjobban, azt fogod normálisnak tartani. Ha valakinél ez a közösségi média, akkor sajnos abban fogja élni a valóságát, az ott történteket fogja normának tartani, s e szerint minden más csak csalódás lesz neki.

Könnyen elveszíthetjük a valósággal a kacsolatot, ami azt eredményezheti, hogy a saját értékeinkkel ellentétes életet kezdünk el élni.

Csak úgy élhetünk teljes életet, ha tudatosak vagyunk önmagunkra és a külvilágra is, vagyis meghúzzuk a határt, hogy mit engedünk be és mit zárunk ki az életünkből. Legyen szó toxikus emberekről, egy-egy közösségi oldalról, bizonyos eseményekről, a médiáról, a politikáról vagy éppen régóta berögződött szokásokról, amelyek talán nem is a sajátjaink, hanem örökölt családi mintákból erednek. De az is előfordulhat, hogy ránk erőltették ezeket korábban és már teljesen beépült a tudatunkba.

Tudom, ilyenkor mindenkiben felmerül azonnal a kérdés, hogy “jó-jó, de akkor mi a megoldás, mit kellene vagy lehet tenni”!? Először is hidd el, hogy egyáltalán nem vagy egyedül ezzel az érzéssel. Az állandó belső harc már sokunkban ott van, hogy jól csináljuk-e, amit csinálunk, meg tudjuk-e fékezni a negatív tényezők beszivárgását az életünkbe, tudunk-e majd valami értéket átadni másoknak (legyen szó a klienseinkről, vásárlóinkról vagy akár a saját gyerekeinkről). Napról napra érzékelem a mindennapi életem és a munkám során, ahogyan beszélgetek az emberekkel, hogy kezd kiéleződni a helyzet. 

Kemény év ez a 2020-as esztendő és még csak alig hagytuk el a féléves fordulót. Egyszerűen nem lehet arra várni, hogy történjen valami csoda, vagy legyen már vége az évnek stb., vagyis olyan eseményekre, amelyekre nincsen ráhatásunk. Igen, nagy dolgok zajlanak most a háttérben, ami visszaköszön természetesen a médiában, a közösségi oldalakon, amelyek már a mindennapi életünk részei. De még mindig megvan a lehetőségünk, hogy korlátozzuk és redukáljuk a rájuk fordított időnket, hogy ne emésszék fel a szabadidőnket. Sokkal kifizetődőbb a saját fejlődésünkkel és a mikrokörnyezetünkkel foglalkozni, a jóllétükért dolgozni nap mint nap, aminek azonnal látjuk az eredményét az életünkben. Ez fogja meghozni a boldogságot és a vele járó jó érzést, hogy rendben mennek a dolgok. Lássuk, hogy mit tehetünk mi magunk, hogy elérjük ezt az állapotot…

Néhány jótanács, amelyek segítségével Te magad tehetsz azért, hogy teljesebb és önazonosabb életet élhess:

  • tedd le a telefont, ha étkezel vagy ha másokkal beszélgetsz, tölts minőségi időt az emberekkel (ha este az ágy mellől is elteszed, az meg különösen nagy eredmény)
  • találj egy csendes sarkot az otthonodban, ami csak a Tiéd, ahova el tudsz vonulni, ha összeszednéd a gondolataidat (legyen ez a te szentélyed)
  • építs be egy új rutint a mindennapjaidba
  • alakíts ki saját szokásokat (testmozgás, meditáció, hobbi, akármi)
  • legyen énidőd (engedd meg magadnak, hogy néha senki ne zavarhasson)
  • járj ki a természetbe és tanulj meg elcsendesedni
  • ne ítélkezz mások felett, koncentrálj magadra
  • redukáld a közösségi média oldalakon töltött időt
  • tápláld a testedet, erősítsd a lelkedet és fejleszd az elmédet (ahogyan Neked jó)

Ha ezek közül már pár dologra oda tudsz figyelni, akkor jó úton haladsz egy új, önazonos életvitel felé, ami később hatással lesz a környezetedre, így a vállalkozásodra is! Ha emberekkel foglalkozol (például mint én tanácsadóként), akkor pedig kötelező visszatölteni azokat az energiákat, amiket „mások vesznek el tőled”. Így tud fennmaradni a körforgás.

⁎⁎⁎

Ha szeretnél még több inspirációt kapni a tudatos vállalkozói élethez és egy jól működő életmódmárka felépítéséhez, akkor a Blogomon további értékes és ingyenes cikket találhatsz! Ha tetszett ez a cikk, akkor küldd át ismerőseidnek, akiket szintén érdekelhet!

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról és még exkluzívabb írásokról, akkor iratkozz fel a weboldal alján található hírlevélre, s az elsők között fogsz értesülni minderről!

Ha még mindig kíváncsi vagy, akkor pedig …

Kövess a Facebook-on is!
Kövess az Instagram-on is!

⁎⁎⁎

Képek forrása: Kollár Franciska – Lifestyle Brand Therapist

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .