fbpx

Mire jó a re-branding?

A saját példámon keresztül szeretném levezetni Nektek, hogy mi is az a re-branding, mire jó, miért és mikor szükséges egy (én)márka vagy életmódmárka életében.

Kezdjük az elején, hogy tisztázzuk mi is az a re-branding. Jöjjön egy kis szakirodalom:

„A személyes márka kialakítása hosszú, energiaigényes, érzékeny és összetett feladat, amelynek lényege, hogy a külvilág szemében egy koherens, céljainknak megfelelő kép alakuljon ki rólunk. Akadnak azonban olyan helyzetek, amikor ez a komplex kép módosításra szorul, legyen szó akár egy másik munkakör megcélzásáról, a személyhez kapcsolódó negatív konnotációk semlegesítéséről, a beosztottjaink attitűdjének megváltoztatásáról, vagy éppen több ügyfél bevonzásáról. Ilyenkor jöhet szóba a „rebranding”, azaz az újramárkázás megoldása.” – Be Your Brand blog

Mi is az a re-branding

A szakirodalomban rendkívül szűk körben és értelmezésben használt a rebranding fogalma, miután a tanulmányok többsége többnyire a névváltás, illetve logóváltás hatását vizsgálja a vállalatok pénzügyi teljesítésére vonatkozóan. A rebranding azonban a brandinghez hasonlóan jóval összetettebb jelenség, amely a vállalat fő értékajánlatának újragondolását követeli meg a kitűzött célok érdekében. A személyes rebranding esetében hasonlóképpen alakíthatjuk át a rólunk kialakított képet, és használhatjuk ezt megváltozott céljaink eléréséhez.

Dorie Clark, az elismert márkaszakértő és marketingstratéga szerint a rebranding folyamatát úgy kell felfognunk, mint „az életünk keresőoptimalizálását”, ahol az új kapcsolati hálók kiépítése, új értékek meghatározása hozzájárulhat ahhoz, hogy a személyes márkánk folyamatosan ismert, elismert és keresett legyen korunk dinamikusan változó gazdasági, politikai és technológiai környezetében.

A rebranding folyamata eszerint a pontos célmeghatározással kezdődik, emellett kulcsfontosságú részei még a megkülönböztető jegyeink stratégiai definiálása, a koherens narratíva felépítése, önmagunk újrabemutatása, illetve értékeink demonstrálása is. Első lépésként tehát meg kell határoznunk, hogy pontosan mit szeretnénk elérni az új brand kiépítésével, majd az ehhez szükséges készség- és tudáskészlet kiépítése történik. Ugyanakkor Clark többször is hangsúlyozza, hogy a rebranding esetében nem egy új perszóna megteremtéséről van szó, hanem személyiségünk új színben való feltüntetéséről, ami megkülönböztető jegyeink stratégiai használatát, releváns készségeink kihangsúlyozását és tudásunk szakirányú bővítését, illetve demonstrációját jelenti. (Szöveg forrása: Be Your Brand blog)

Ennyit a szakirodalomról röviden. Összeszedem még egyszer a tisztánlátás kedvéért, hogy milyen esetekben lehet indokolt egy márka újragondolása, vagyis a re-branding:

  • új tudás, tapasztalat megszerzése
  • termék- vagy szolgáltatásportfólió bővítése
  • személyiségjegyek átalakítása
  • megváltozott attitűd és/vagy értékrend
  • új ügyfelek, megváltozott célcsoport
  • minőségi változás, fejlődés a márka életében
  • személyiség fejlődés
  • stb. (Még számos oka lehet a váltásnak!)

Ez a folyamat a gyakorlatban leginkább az online kommunikációs platformokon történik, ahol akár lépésről lépésre el lehet (és illik is) mesélni, hogy mi a kiváltó oka a változtatásnak, milyen új célt szolgál és milyen aspektusai vannak jelen esetben. Fontos, hogy ügyeljünk arra, ne váltsunk ki negatív érzelmeket vagy félelmet a követőinkből.

Az emberek könnyen hozzászoknak és elköteleződnek egy márka vizuális megjelenése mellett, így tartozunk nekik annyival, hogy hűségüket őszinteséggel köszönjük meg és beavatjuk őket a terveinkbe és a márka történéseibe.

Alaposan meg kell indokolnunk, hogy miért van szüksége a márkánknak ráncfelvarrásra, így sokkal könnyebben elnyerhetjük, pontosabban megtarthatjuk a bizalmukat. Ha a szemük előtt történik a változás, akkor nem érzik majd úgy hogy kihagytuk őket valamiből. Sőt, az egy kifejezetten szimpatikus lépés, ha be is vonjuk őket, vagyis esetleg kikérjük a véleményüket az új arculattal kapcsolatban.

Egy személyes márkák esetében kiemelten fontos a közvetlenség, ilyen módon az érzelmekre ható, megértő kommunikáció.

Saját tapasztalat: Francy re-branding folyamat

Kezdetben nálam is sok-sok kérdés megválaszolatlan volt sokáig. Míg én teljesen magam csináltam végig ezt a folyamatot, ma már ebben sok szakmai segítséget kaphat az ember. Kezdő márkaépítőként gyakran éreztem magam összezavarodva. Keresgéltem önmagam, a stílusjegyeimet és kissé mesterségesen akartam megfogalmazni és megmutatni, hogy ki vagyok. Pedig egyszerűen csak hallgatnom kellett volna a megérzéseimre. Hetente le tudtam volna cserélni az arculatomhoz tartozó színeket és magát a logómat is. Úgy éreztem, hogy nem az igazi, ugyanakkor féltem is, hogy bizalmatlanságot fog kiváltani, ha túl gyakran változtatok és túl jelentős dolgokat. Ma már ésszerűbben és finomabb lépések mentén alakítom át a vizuális megjelenésemet. Szinte észrevétlenül.

Névválasztás, mint a re-branding folyamat része

Mivel nem egy hosszú éveken át tartó tervezés, ötletelés eredményeképpen indult el a vállalkozásom, ezért gyorsan kellett egy identitás, amit kommunikálhatok az ügyfelek felé, akiktől hamarabb megkaptam a bizalmat a közös munka iránt, mint hogy meglett volna a márkám. Korábban projekt menedzserként és kommunikációs szakemberként dolgoztam, így mindig egy másik céget/márkát képviseltem. Nem volt szüksésem saját identitásra. Az új tanácsadói tevékenységem viszont más értékekre és alapokra épült, így egyértelmű volt, hogy énmárkát építek. A nevemből adódóan a Francy már az elején benne volt a márkám elnevezésében, aztán nem sokkal később Design PR Studio lett a vállalkozásom neve, mivel kimondottan és célzottan kreatívipari szereplőkkel, vállalkozásokkal dolgoztam.

Úgy éreztem, hogy ehhez értek. Viszont márkaépítés szempontjából bennem is zavart okozott, hogy akkor most a saját tudásomat adom el, vagy összeszedek egy ütős csapatot és más kreatív alvállakozók koordinálásával nagyobb volumenű projekteket vállalok. Megpróbálkoztam az utóbbi verzióval és jól is ment. Izgalmas együttműködésekben volt részem és valóban csapatként, kreatív stúdióként dolgoztunk, de rövid időn belül rájöttem, hogy úgy tudok a legnyereségesebb lenni, ha a saját tudásomért vállalok felelősséget, vagyis egyéni vállalkozóként, azaz tanácsadóként működöm tovább és induló vállalkozókat segítek piacra lépni és onnan kíséremi őket a kezdeti stádiumban. Nem beszélve arról, hogy olyan visszajelzéseket kaptam a márkanév kapcsán, mintha egy tervező iroda lennék. Ha pedig nem értik az emberek, hogy mivel is foglalkozom, akkor hogyan várhatnám el, hogy megbízzanak munkával. Így hát újra változtatni kellett. (Sokszor azt éreztem, hogy az örökös újrahangolás és névváltás óriási hiba, miközben rájöttem hogy ma már annyira megváltoztak a fogyasztói szokások és a piaci helyzet, hogy muszáj időről időre megújulni. Ezt ma már fejlődésnek élem meg, nem pedig hibának. De ezt kellő önismeret nélkül nem így látnám. Nem csak a vállalkozásomba, de magamba is sokat kellett invesztálnom.

2014 – Arculati koncepció

Francy Design PR Studio – New Brand Identity

Cél: Új perspektívába helyeztem a Design PR Studio küldetését, így még precízebben tudtam segíteni klienseimnek, így testreszabottan dolgozhattunk interakítv módszerekkel. Az alap koncepció az volt, hogy megjelenjen a márkám identitásában az a fajta kreatív gondolkodás, amit minden nap alkalmazok a munkám során. Egy ötlet megszületésétől egészen a megvalósításig elkísérem az ügyfeleimet, amit egy mikrozöldség csírakori fázisából indítottunk el, majd megérkeztünk a kifejlett, burjánzó és színekben pompázó illatos virághoz. A természetből vett inspiráció akár évről évre képes megújulni, így arra törekedtünk, hogy a logó alap változata fenntartható és időtálló legyen, míg az őt körülvevő motívumok és színárnyalatok alkalmazkodhatnak az aktuális trendekhez, vagy az én hangulatváltozásaimhoz. Mivel magam sem tudok meghatározni kedvenc színt vagy mintát, ezért a márkám arculata is ezt azt attitűdöt követi. Színválasztáskor pedig azt vettem figyelembe, hogy legnagyobb részt nőkkel dolgozom, így a természeti motívumok és árnyalatok mellett a pasztelles púder árnyalatok is megjelentek az arculatomban. A csíra, mint motívum nem működött hosszú távon, egyszerűen nem értették az emberek a mondanivalómat ezzel, így félre ment a kommunikáció. Az új logót, betűtípust viszont imádom és mind a mai napig használom.

A tervezők: Bieder Anikó és Gelsei Balázs

Tehát az évek során lebontott hagymalevelek végre lekerültek és megszületett bennem a döntés, hogy személyes (én)márkaként folytatom az utamat, s mivel a nevem alapján tudnak beazonosítani és tovább ajánlani szájról szájra, így Kollár Franciska – Lifestyle Brand Therapist névre kereszteltem át a márkámat, s ehhez kapcsolódóan elindítottam a Francy Online Akadémiát. Mindeddig a legkifejezőbb elnevezés, ezt érzem önazonosnak. Mivel ezzel a döntéssel úgy érztem, hogy minden a helyére került bennem, ezt a folyamatot egy új honlappal ünnepeltem meg, ami sokkal professzionálisabb, sokkal letisztultabb és technikailag is praktikusabb lett, mint a korábbi verzió. Itt tehát a re-branding folyamata egy teljes arculat- és névváltással járt, amit az összes online kommunikációs felületemen végigvezettem és egységesítettem. A cél a munkám komplexitásának és filozófiájának közvetítése volt és a Brand Styling folyamat kreatív és sokszínű megjelenítése.

2019 –

Pár év alatt annyit fejlődtem és változtam, hogy úgy éreztem, hogy még letisztultabban szeretném megmutatni magamat vizuálisan, s a kreativitást inkább tudásban és inspirációban mutatom meg a közönségemnek. Nem csak a stílusom változott és a gondolkodásom, hanem ezzel együtt az ügyfélköröm is. Ebben az évben már nem csak kreatívipari vállalkozásokat segítek, hanem inkább ún. életmódmárkák megvalósulásán kezdtem el dolgozni. A holisztikus szemlélet, ahogyan megközelítem a márkaépítést és az ezzel járó önfejlesztés szükségességének felismerése megkövetelte, hogy a szolgáltatásaimat és a termékeimet is átalakítsam, ami sokkal inkább tükrözi az én egyéniségmet és attitűdömet. Sokkal spirituálisabb alapokra kezdtem el építezni, ami egy természetközelibb, fenntarthatóbb életvitel irányába mutat, s erre motiválom a velem dolgozó ügyfeleket is. Szerettem volna, ha a márkám arculata is ezt szimbolizálja, így év elején belekezdtem a honlapom teljes átalakításába és az ezzel járó re-branding folyamatba, amely során elhagytam teljesen a harsány színeket és egy sokkal nyugtatóbb, klasszikusabb hatás felé vettem az irányt. A folyamatot 2020 év végén fogom lezárni.

2020 – Megváltozott arculati koncepció

Kollár Franciska – Lifestyle Brand Therapist

Az új honlap szerkezete miatt meg kellett hoznom több kompromisszumot is átmenetileg, amiből csak egy évvel később (éppen most zajlik) tudtam csak végleges döntést hozni a logóm és arculatom ügyében. Vagyis a Design PR Studio arculatát tovább gondolva és igazodva a személyes énmárka követelményeihez, Kollár Franciska – Lifestyle Brand Therapist néven folytatom a tanácsadói munkámat, ami jövő évtől, vagyis 2021-től kiegészül egy életmód programmal is (erről év végétől többet fogtok hallani). Ebben az évben belevágtam egy hivatalos és nemzetközi Life Coaching Tanfolyam elvégzésébe, így jövő évtől hivatalosan is összekötöm az önfejlesztést a márkaépítéssel, amire új szolgáltatások is épülnek majd. Az eddigi utamra visszatekintve már régóta érik, hogy ne csak az üzleti és szakmai részével foglalkozzak a márkaépítésnek, vállalkozásfejlesztésnek, hanem magával egy egyénnel is, aki az adott életmódmárka mögött áll. Az átalakított identitásom és a modern vállalkozói gondolkodás hasonló beállítottságú ügyfeleket is hozott, amiért rettentő hálás vagyok és egyúttal úgy érzem, hogy egyre inkább közelítek a valódi önmagam felé, ami egy lelassultabb, minőségibb élet kialakítására ösztönöz és ebben szeretnék segíteni másoknak is.

Azért is szerettem volna a saját példámon keresztül levezetni, hogy miről is szól a re-branding folyamat, hogy lássátok emögött jóval több van, mint hogy új logót vagy honlapot terveztet az ember. Ilyenkor valami megváltozik bennünk, s úgy érezzük hogy a korábbi vizuális megjelenés már nem minket szolgál.

⁎⁎⁎

Ha szeretnél még több inspirációt kapni a tudatos vállalkozói élethez és egy jól működő életmódmárka felépítéséhez, akkor a Blogomon további értékes és ingyenes cikket találhatsz! Ha tetszett ez a cikk, akkor küldd át ismerőseidnek, akiket szintén érdekelhet!

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról és még exkluzívabb írásokról, akkor iratkozz fel a weboldal alján található hírlevélre, s az elsők között fogsz értesülni minderről!

Ha még mindig kíváncsi vagy, akkor pedig …

Kövess a Facebook-on is!
Kövess az Instagram-on is!

⁎⁎⁎

Képek forrása: Kollár Franciska – Lifestyle Brand Therapist

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .