Úgy érzed, hogy megérett benned egy ötlet, végére értél egy folyamatnak és megtennéd az első lépést, hogy megvalosítsd az álmaidat, de valami mégis visszatart? Nem vagy elég sikeres, nincs elég önbizalmad? Mi lehet a gond?

Nem tudod merre indulj? Tele vagy félelemmel, kétellyel és azt sem tudod menni fog-e egyedül a vállalkozás, vagy szükséged lenne egy társra? Nem tudod eldönteni magadtól, hogy az ötleted megállja-e majd a helyét a piacon, mások is fogják vajon szeretni, meg fogsz-e tudni élni belőle?

Hasonló gondolatok fordulnak meg mindenki fejében a kezdetekkor, de nem mindegy, hogy ezt hogyan kezeled. El sem hinnéd, hány emberrel kezdtem úgy dolgozni, hogy ezeknek a gondolatoknak a feldolgozásával, hátterével kezdtük a munkát. Rengetegen panaszkodnak arra, hogy hiába van egy jó ötletük, hiába haladnak előre apró lépésekben és dédelgetik a saját álmaikat évek óta, egyszerűen nem működik valami, nem merik meglépni azt a lépést, amitől igazán nagy áttörést érnének el. Sokan már az első lépéstől megijednek, amikor azt kérdezem, hogy Ki vagy te? Milyen ember vagy? Mit szeretsz, Mit képviselsz? Tehát már a kezdeti lépéseknél is sokszor problémák merülnek fel, amire nehéz építkezni.


Mi lehet a probléma?


Én úgy látom, hogy a legtöbbször önértékelési és önbizalom problémák állnak a háttérben, ha valaki túl sokáig hezitál egy ötlet megvalósításán. Ha márkaépítés céljából jönnek hozzám, akkor ugyan nem tudunk mélyebbre menni (és nekem nem is tisztem, hogy ezt orvosoljam), hogy milyen belső vívódások, elakadások, vagy éppen magánéleti problémák állnak ennek a hátterében, de felületi szinten muszáj foglalkoznunk olyan kérdésekkel, amelyek hatással lehetnek az induló márka életére.

Mire gondolok pontosan?

  • Ki vagy Te?
  • Mi a legfontosabb Neked a világban?
  • Milyen értékeket képviselsz?
  • Mi motivál legjobban a cáljaid megvalósításában?
  • Milyen problémát látsz a világban, amire reflektál a márkád?

Ezek közül az első kérdést tartják átlagosan a legnehezebbnek. Hát nem megdöbbentő? Felnőtt emberekkel dolgozom, és mégis hosszasan kell taglalnunk ezt a kérdést, mert sokszor azt hallom, hogy mentegetőznek az emberek, hárítanak, kifogásokat keresnek. Majd holnap, majd jövőre, majd szülés után, majd ha már nagyon jól fogok keresni, egy luxus nyaralás után, előbb leteszem a vizsgáimat, majd ha jobb passzban leszek, és még sorolhatnám. Pedig egy jó ötlet megérése nem ezektől az életeseményektől függ. De tovább megyek, még csak nem is a pénztől.

Egy sikeres vállalkozás felépítéséhez és egy márka létrehozásához valóban szükség van pénzre. Utána pedig a marketinghez is kell, hogy halljanak rólad és beinduljon az értékesítés. Ez valóban igaz. De az alapokat nem pénzre tudod majd felépíteni, hanem a benned rejlő erőre, a tudatos elképzeléseidre, a saját egyéniségedre, a hosszú távú célkitűzéseidre és az erős, reális talajon álló víziódra. Ezeket pedig csak akkor fogod meglátni és megtalálni magadban, ha jól feltérképezed a legbelsőbb világodat.

Úton útfélen kiderül, hogy mindenki egy különálló személyiség, tehát olyan nincsen, hogy semmilyen legyél. Egyikünk lehet visszahúzódó, a másikunk meg ambíciózus, de ezekhez mind lehet alkalmazkodni egy márkastratégia megalkotásakor. Nem kell videókat készítenek, ha egyszerűen rosszul vagy a kamerától. Amúgy pedig ezt is meg lehet szokni, csak gyakorolni kell és sokat tanulni, új ismereteket szerezni. Így már egy akadály elhárítva. Arra szeretnék ezzel rávilágítani, hogy sokszor azt tapasztalom, hogy nem valódi problémákkal küzdenek a hozzám érkező kliensek, hanem félelmekkel, belső démonokkal, vagy külső behatással, esetleg társadalmi elvárásokkal (pl.: A férjem hülyeségnek tartja, amit csinálok!, Anyukám azt mondta, nem vagyok elég jó!, Szerintem úgysem fog sikerülni! Valaki úgyis megcsinálja, mire én eljutok oda!) Nem mindig derül ki azonnal, hogy mi áll a háttérben, de az azonnal fel szokott tűnni, ha valaki nem teszi oda magát 100%-osan. Úgy pedig nem tudunk hatékonyan dolgozni. Márpedig nekem sem az a célom, hogy feledésbe merüljön az, amin dolgoztunk, hanem sokkal inkább, hogy eljusson másokhoz is.

De akkor hogyan tovább?


Alaposan körbe kell járni a legfontosabb önismereti kérdéseket, ami egy erős alapot képez a márkához. Erre lehet majd a későbbiekben építkezni. Ha pontosan tudod, hogy ki vagy és mit szeretnél elérni, akkor nem tud senki elbizonytalanítani. Sok döntést meg kell meghozni, mire eljutsz oda, hogy ténylegesen dolgozzhass a szakmádban és kilépj a piacra és ha ezekben a helyzetekben nem vagy elég erős és céltudatos, azt meg fogják érezni rajtad, és meg fog látszódni a márkád megjelenésén is. Ekkor szoktak felkeresni azzal, hogy “dehát nyomom a marketinget és az új termékeket, meg csinálok mindent, amit kell, de egyszerűen nem érek el nagy áttörést, nem tudom, hogy mi lehet a gond”. Ilyenkor mindig kiderül, hogy valami nincs rendben az egyénnel, tényleg nincs a helyén a szó szoros értelemében. Vagy nem hisz eléggé magában, vagy valaki vagy valami visszahúzza a sikertől, de az is lehet, hogy valami tényleg nincsen jól felépítve a márkájában. Ha az alapok hiányoznak, az is rögtön kibukik.

Ha valaki nem határozott elképzeléssel érkezik hozzám, de úgy látom, hogy igazán klassz dologra készül, akkor azt szoktam javasolni, hogy üljünk össze 2-4 alkalommal konzultálni és rakjuk a helyére ezeket a dolgokat, mert később nagyobb károk keletkezhetnek az efféle bizonytalanságokból.


Mit tehetsz, hogy már az elején jól indulj!?


Az első és legnehezebb lépés, hogy felismerd, hogy szükséged van segítségre, mert valami nem stimmel. Tudnod kell, hogy ez nem azt jelenti, hogy valami gond lenne veled, csak beragadt valami, amin ha segítünk, akkor gördülékenyebben mennek majd a dolgaid. Az is lehet, hogy az ötleted nem egészen állja meg a helyét. Ezt nem könnyű belátni, de ez is előfordulhat és jobb, ha már az elején rájössz.


Tedd fel magadnak a következő kérdéseket:

  • Mennyire tesz bolgoddá az, amit csinálok?

  • Milyen típus vagyok?
    A) Számomra a legfontosabb a jelen. Realista vagyok és tudom, hogy amiért én magam teszek, az megvalósul. Nem várom a csodát máshonnan.

    B) Nem annyira foglalkozom a tényekkel. A valóság sokszor torz vagy rémisztő. Inkább szeretek álmodozni, gondolatban tervezgetni. Többnyire a megérzéseimre hallgatok.

  • Hogyan állok a dolgokhoz?
    A) Ha belevetem magamat valamibe, akkor elkötelezettje már-már megszállotja leszek annak a dolognak. Alaposan körbejárom a lehetőségeimet és úgy ugrom bele egy új projektbe. De ha már elkezdtem, akkor csinálom.

    B) Ha jön egy újabb ötlet a fejemben, akkor elindulok ösztönösen abba az irányba. Majd csak lesz belőle valami. Ha nem, akkor majd jön egy másik. Van, hogy hetente megváltoztatom a céljaimat. Éppen ezért nem mindig fejezem be azt, amit elkezdtem.

  • Kire hallgatsz?
    A) Meghallgatom a hozzám legközelebb álló családtagokat, barátokat, ha valami újra készülök. Aztán a legjobb belátásom szerint döntök. Fontos tudnom, hogy állnak mellettem mások is, akik drukkolnak a sikereimhez és hogy a lehető legtöbbet ki tudjam hozni magamból.

    B) Ha valaki megmondja mit tegyek, akkor teljesen elbizonytalanodom. Ilyenkor mindig visszahúzódom a csigaházamba, leblokkolok és nem csinálok semmit, amíg ki nem tisztul a fejem. Ha túl negatív kritikát kapok, akkor fel is hagyok azzal, amit csinálok. Elmegy az egésztől a kedvem.

    C) Izgalmasnak tartom kikérni mások véleményét, mindig sokat profitálok belőle. Olykor rávilágíthatnak olyan lehetőségekre, amire én nem is gondolnék. Meghallom amit mondanak nekem és építő kritikaként hasznosítom magam számára, elgondolkozom azon, hogy min kellene változtatnom.


Ne félj, ez nem egy személyiségteszt, vagy egyéni analízis. Nem is kell senkivel megosztanod a válaszaidat, csak gondolkodj el rajtuk. Milyen ember vagy valójában, hogyan viselkedsz döntési helyzetekben, hogyan reagálsz a környezeted reakcióira, külső hatásokra, s mennyire van összhangban a magadról alkotott kép a valósággal, vagyis mások is olyannak látnak, mint te magadat? Ha nagyon nagy a differencia, akkor érdemes mélyebben foglalkoznod a saját belsőd feltérképezésével.

Gondolkoztál már azon, hogy külső szemmel végignézz magadon? Ez nagyon kemény munka és nem is biztos, hogy készen állsz rá, de ha úgy érzed mégis, akkor vesd be az alábbi tippeket magadon, mert ez a márkaépítés nulladik lépése. Az ún. self-exploring, vagyis önmagad felfedezése. Ha Te magad nem tudod, hogy milyen vagy, akkor hogyan szeretnéd ezt megmutatni másoknak? Ha nem tartod magadat valamire, akkor hogyan várod el másoktól, hogy meglássák benned az értéket és téged válasszanak? Ugye így már egészen más. Érted már, hogyan függ össze az önismeretnek ez a része a márkaépítéssel?

Ha énmárkát vagy életmódmárkát építesz, – vagy tervezel létrehozni, – akkor nem tudod megúszni, hogy belekomponáld a valós önmagadat. Az alapokat ebben az esetben saját magadra építed, s ha te nem vagy elég erős, akkor a márkád is össze fog dőlni és előbb-utóbb te is.


⁎⁎⁎

Ha szeretnél még több inspirációt kapni, akkor látogass el a Francy Online Akadémiára, ahol sok-sok tudásanyagot, gyakorlati útmutatót és hasznos tippet találsz, amelyek mind téged segítenek, hogy elboldogulj a hétköznapokban is. Ha ez már túl kevés, akkor pedig gyere és dolgozzunk együtt, indítsuk el együtt a saját birodalmadat!

Várlak sok szeretettel,

Franciska