Hidd el, tudom hogy néha nagyon nehéznek tűnik saját lábra állni, de meglátod ha másképpen nézel a vállalkozásod felépítésére, mint eddig, nem egy “fekete lyuknak” képzeled el, amivel nem tudsz mit kezdeni és kis lépésekben kezdesz el haladni, akkor lesznek út közben is kisebb sikereid és egyszer csak robbanásszerűen beindulnak a dolgok körülötted.


Ha megtalálod a fókuszt abban, amit csinálsz, az már fél siker egy brilliáns márkához vezető úton. Először is döntsd el, hogy mi a fontos. Majd csiszold addig az üzeneteidet, hogy azok érthetőek legyenek és világosan fejezzék ki, hogy mivel foglalkozol, miben vagy a legjobb.

A lézer pontosságú, tiszta kommunikáció a modern marketing legfontosabb eleme. Más szóval ne beszélj félre és ne terheld felesleges információkkal a közönségedet!


Lehet, hogy a weboldaltervezést a dizájn kialakításától kezdve az üzembe helyezésig szórakoztatónak és mulatságosnak tartod első ránézésre, de hidd el nekem, hogy ez az egyik legfrusztrálóbb pontja a márkád létrehozásának, ha nem vagy elég következetes. Nem beszélve arról, hogy mennyi időt és pénzt spórolhatsz magadnak, ha előre átgondolod az egész folyamatot. 

De ahhoz, hogy egy ütős weboldalad legyen, számtalan dolgot kell még kitalálnod.
Szóval érdemes az energiáidat és a figyelmedet erre a folyamatra összpontosítanod, hogy gördülékenyen haladjon a terved megvalósítása és minden lépés logikusan épüljön egymásra a szövegírástól kezdve a termékek csomagolásán keresztül a fotózásig.

Látod, hogy minden az alapokra épül, ezért fontos, hogy már az elején tudd, hogy mit és miért csinálsz. Vagyis először találd meg a fókuszodat, sajátítsd el, hogyan tarthatod meg azt vagy hogyan hozhatod vissza az életedbe, ha elveszett. Ezen tudunk dolgozni közösen is a személyes konzultációk alkalmával is, de online letölthető segédanyagot is találsz hozzá az oldalamon segítségképpen.


Alkosd meg a filozófiádat, amire a márkád épül

Létrehozni egy elbűvölő márkát annyit jelent, mint megalkotni egy vállalkozást egy jól működő stratégiával és ami a Te erősségeidről, stílusjegyeidről árulkodik. Amin érződik a szenvedély, ami táplálja a működésedet. Ez pedig úgy tud megvalósulni, ha a fókuszod középpontjában az áll, amitől te különbözöl a többiektől. Mindaz, amit másképpen csinálsz (szemlélet, alapanyag, gondolkodás, értékrend, vizuális megjelenés stb.)

Ha magadba nézel és meglátod ezt a pluszt, (amit te másképpen látsz a világban) akkor márcsak el kell mesélned másoknak is. Erre a legjobb módszer, ha megfogalmazod a filozófiádat, amivel később a közönséged is tud azonosulni. Nézz csak magadba!

Lássuk, hogy melyek a létfontosságú elemei a márkádnak, amelyek meghatározzák a filozófiádat:

#1 // Építs célorinetált márkát!

Ha vannak céljaid, akkor csodák fognak történni meglátod. Ha a saját elképzeléseid szerint alakítod a munkádat, akkor olyanokkal fogsz dolgozni, akik megbecsülnek, akik értékelnek és a saját szabályaid szerint tudsz majd működni, ami eleve kiegyensúlyozottá tesz. Többé nem kell felesleges köröket tenned és időt vesztegetned olyan dolgokra, ami nem visz előbbre.

Nem kell olyan kliensekkel dolgoznod, akik csak az energiádat szívják le, de semmit nem haladnak előre, s végre a szenvedélyednek élhetsz, ami pedig minden nap örömmel fog eltölteni. Tisztán fogsz kommunikálni a saját ügyedről, a missziódról, mert magad előtt is egyértelmű lesz, hogy mik a céljaid, milyen irányba haladsz, s mit szeretnél átadni másoknak. Új lehetőségek fognak megtalálni, ha kristálytisztán látod magad előtt, hogy mit szeretnél elérni. Utazás, gyümölcsöző együttműködések, új projektek, új barátok és egy teljesen új perspektíva lehet a hozadéka, ami hatással lesz a magánéletedre is. Ugye jól hangzik? Nem mondom, hogy ez mind magától jön, tenni is kell érte. Ha mások is látják, hogy vannak céljaid, akkor bízni fognak a szakértelmedben és el tudják dönteni, hogy megéri veled dolgozni. Szóval megéri a sok erőfeszítés. Fektess ebbe elegendő időt, energiát.

#2 // Kevesebb több elve

Nagyon vigyázz rá, hogy ne legyél a munka megszállottja és ami még fontosabb, ne akarj gyorsítani és kapkodni. Vannak bizonyos folyamatok, amin egyszerűen végig kell menned, hogy megérts a jelentőségüket. Ilyen például annak a fontossága, hogy ne csupán egy vállalkozást indíts be, ami sok pénzt hoz a konyhára, hanem törekedj arra, hogy egy profitábilis, fenntartható vállalkozást tudjál létrehozni és működtetni, ami lehetővé teszi, hogy úgy menedzseld az idődet, ahogyan neked a legjobb és emellett mindennel foglalkozhass, ami számodra fontos. Ettől leszel kiegyensúlyozott. Ugyanis ha a vállalkozásod rovására el kell hagynod az életedből valami fontosat, az később vissza fog ütni valahol. Szóval nagyon fontos, hogy ne csak a pénzt hajszold, hanem “lásd a fáktól az erdőt” is, hogy ezzel mi a végső célod. Lehet, hogy el kell hagynod néhány megszokott dolgot, de az is úgy jó, ha a javadat szolgálja és nem éled meg áldozatnak.

Ha kell állj meg és gondold végig merre tartasz. Nem attól leszel jó vállalkozó, hogy napi 24 órában gürizel, hanem attól, hogy észnél vagy és tudod, mit csinálsz és nem hozol elhamarkodott döntésd, nem csapongsz a teendők között. Ne kételkedj a képességeidben, legyél elővigyázatos, de ne félénk és vigyázz, hogy ne veszítsd el a szikrát! Állj két lábbal a földön, amitől még lehetnek álmaid, csak lásd tisztán ehhez a lehetőségeidet. Akkor lesz profitod abból, amit csinálsz, ha nem mások után mész, hanem a saját megérzéseidre hallgatsz és mellette tanulsz és fejlődsz és tervezel. Ha jól kihasználod az erőforrásaidat, meglátod a kínálkozó lehetőségeket, akkor jól el fogsz tudni boldogulni ebben a világban. Akkor tudsz majd jó döntéseket hozni, ha te magad is jól vagy és tisztán látod az elképzeléseidet.

#3 // Légy ellenálhatatlan! (Úgy is, ha nem akarsz eladni semmit!)

Találd meg a helyes irányt, alkoss meg egy erős alapokon nyugvó márkát, ami rezonál az üzeneteidre és amiben önmagad tudsz lenni és nem kell erőltetni semmit. Nem kell rengeted kampányt és éppen divatos marketing fogást bedobnod, ha úgy érzed ez nem méltó hozzád, vagy nem jó módja a terméked/szolgáltatásod bemutatására. Találd meg azt a módszert, ami hozzád a legjobban illik. Légy inkább intuitív és hallgass bátran az ösztöneidre! Ne engedj a külső pressziónak! Ez a modern marketing ma már, amit az intelligenst és profi vállalkozók alkalmaznak. Ez a folyamatos kommunikációról, az egységes megjelenésről és a jól befektetett munkáról szól. Ma már nem működik, ha valamit rá akarsz tukmálni az emberekre. Egy életérzést kell adnod nekik és azt is látni szeretnék, hogy te milyen vagy és hogyan éled az életedet. Persze csak addig a szintig, amibe betekintést engedsz. Egyszerűen csak annyi a dolgod, hogy jól definiáld magadat és mutasd meg a közönségednek, hogy mit csinálsz és miben vagy a legjobb. Ha ezt jól át tudod adni, akkor nem kell magyarázkodnod, hogy miért te vagy a legjobb választás számára.

#4 // Dicsőítsd magadat az erősségeidért! (Tudd, hogy miben van a varázserőd!)

Ne várd ölbe tett kézzel, hogy téged válasszanak, ha semmit nem árulsz el magadról. Igenis meséld el, hogy milyen értékeid vannak, mihez értesz a legjobban. Mutasd meg, hogy mit értél el idáig és mit tudsz ezáltal nyújtani a közönségednek. Akár egy portfólióval is demonstrálhatod, hogy mit csináltál korábban, ami segíthet a leendő klienseidnek eldönteni, hogy valóban arra van-e szükségük, amit te tudsz nyújtani nekik. Ha a lehető legtöbb módon megmutatod nekik mind vizuálisan, mind leírásban, hogy milyen szakértelemre épül a márkád, akkor ők könnyedén el tudják majd dönteni, hogy veled akarnak-e dolgozni. Ehhez még hozzásegíthet a stílusod, a filozófiád, és az egyedi látásmódod. Ezek mind megtámogatják a tudásodat, de végül az lesz a döntő, hogy tudsz-e az embereknek valamiben segíteni. Megoldást nyújtasz-e valamilyen problémájukra. Nem azért fognak hezitálni, hogy túl drága vagy elérhetetlen vagy, hanem azon, hogy elég meggyőző vagy-e abban, amit csinálsz. Szeretnék elég inspirációt adni neked ahhoz, hogy lásd összességében mikre kell odafigyelned ahhoz, hogy egyben legyen a márkád.

#5 // Értsd meg a közönségedet!

A második legfontosabb dolog, ami előbbre fog vinni a vállalkozásodban, ha kellőképp megérted a közönségedet. Már a hagyomágyos demográfiai adatokból is rengeteg információt nyerhetsz a leendő ügyfeleid szokásairól, viselkedéséről, érdeklődési köreiről stb. Ezeket érdemes nagyon alaposan körbejárni, hogy megtudd hol tudod őket a leghatékonyabban megszólítani. Majd nézd meg, hogy az általad képviselt értékek mennyire egyeznek az ő szükségleteikkel.

Érdemes azt is megnézni, hogy a piac többi szereplője mit ajánl nekik, illetve a közönség melyik részére céloz. Könnyen lehet, hogy neked szűkítened kell a célcsoportodat, viszont minél specifikusabb vagy, annál nagyobb lesz a márkád iránti elköteleződés. A folyamat végén vizualizáld magad előtt konkrétan, hogy kikkel szeretnél dolgozni és beszélj csak hozzájuk. Őket szolgáld ki (mert mindenkit nem is lehet). Hidd el, nagyon hálásak lesznek és neked pedig minden sokkal könnyebb lesz, mert nem a sötétben fogsz tapogatózni és nem vaktába fogsz lövöldözni az üzeneteiddel és nem a nagy világba hirdetsz majd tömegeknek. Ebből adódik majd, hogy milyen üzeneteket, leírásokat fogalmazz meg, hogy hogyan strukturáld a weboldaladat, vagy hogy milyen stílusú fotókat és vizuális anyagokat készíts a kommunikációhoz. Pörögni fog az agyad, sokkal kreatívabb leszel így és a marketing is jobban fog menni majd meglátod. Majd végül tedd fel magadnak a kérdést: “Juditnak valóban erre lenne szüksége”, amikor találkozik a márkámmal?

#6 // Tudd, hogy mire érdemes figyelni!

Ha nehézségeid támadnak, akkor nagyon nehéz reálisan átlátni, hogy mitől nem működik a vállalkozásod. Éppen ezért javaslom mindig, hogy figyelj oda az egyensúlyra. Ne billenj ki nagyon a saját ritumusodból, mert onnan nagyon nehéz visszajönni úgy, hogy ne vegyék észre rajtad a vevőid. Ezért figyelj oda a saját rezgéseidre, s ha a belsőd ordít, hogy valamit nagyon erőltetsz, vagy elfáradtál, vagy rossz úton jársz, akkor inkább állj meg és lépj vissza két lépést. Majd emlékezz vissza azokra az elvekre, amelyekt a kezdetekkor lefektettél magadnak. Mindig ehhez tartsd magadat. Ha azt érzed, hogy eltávolodtál a saját szabályaidról, értékeidtől, mert ki akartad szolgálni a közönségdet, akkor rántsd vissza a gyeplőt, s légy újra önmagad. Ne akarj mindent csinálni egyszerre és mindenkinek megfelelni. Ennek semmi értelme nincsen és nem is lesz jó vége.

Nagyon figyelj oda, hogy ne kerülj bele az árversenyzés demoralizáló örvényébe, ami aztán alábecsüli a saját készségeidet, s aminek a végére már azt sem tudod, hogy ki vagy és mit is csinálsz pontosan. Ne felejtsd el azokat a dolgokat, amelyeket egyedülállóan csinálsz és amiben igazán jó vagy. Ez nem nagyképűség, hanem annak a képessége, hogy valósan látod önmagadat. Ne felejtsd el, ezt csak akkor érheted el, ha az önértékelésed a helyén van. Szóval ha gondod van ezen a téren, akkor nyomás azonnal és foglalkozz vele. Ha kell, eleinte mondogasd magadnak naponta, hogy miben vagy szuper. Írd fel egy cetlire, tedd ki magad elé és nézd végig minden egyes nap, amíg el nem hiszed. Amíg te magad nem hiszed el, hogy jó vagy, addig ezt mások sem fogják benned meglátni. Akkor meg hogyan várod el tőlük, hogy téged válasszanak?

Végül találd meg a saját hangodat és hallasd is ott és akkor, amikor kell. Senki sem akar majd magától pénzt hagyni nálad. Neked kell felhívnod magadra a figyelmüket, s elmesélni, hogy miért lesz az jó nekik, ha téged választanak. Majd biztosítanod kell őket arról, hogy jó döntést hoznak, amikor tőled vásárolnak. Maradj fókuszált és törekedj a pozitív hozzáállásra és bízz a sikerben. Ha jól csinálsz mindent, nem fog elmaradni a várt eredmény. Csak tudd, hogy mennyit érsz és ne árazd magad alul, különben nem fognak elég komolyan venni. Vigyázz, ennek az ellenkezője is ugyanolyan hiba. Ha túlárazod magad, könnyen nevetségessé válhatsz!

#7 // Építs bizalmat a megjelenéseddel!

A legfontosabb momentum a közönséged szemében, amikor először találkoznak a márkáddal. Az első benyomás az, amin később soha nem tudsz már változtatni. Ezért már az elején lehengerlőnek kell lenned. Ebben óriási segítségedre lehet a márka identitás stílusos megjelenése: arculat, fotók, videó – tehát minden vizuális tartalom, amivel találkoznak az emberek, a hangvételed, amivel megszólítod őket. Ha látják, hogy van egy hiteles történeted, amit el is tudsz nekik mesélni és tudsz reflektálni az ő élethelyzetükre, akkor már félig megnyerted őket. Vezetsd be őket a kulisszatitkaidba, a márkád “nem látható” mélységeibe és mutasd meg nekik, hogyan tudnak veled dolgozni. Csípd el a figyelmüket és vidd végig őket egy folyamaton (például a weboldaladon), amiből megudják: Ki vagy? Miben vagy a legjobb? Mit tudsz neki nyújtani és milyen feltételekkel?

#8 // Légy bátor!

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy merd felvállalni önmagadat, az értékrendedet, miszerint éled az életedet és ne félj megmutatni ezt másoknak is. Ha valaki nem lesz fogékony arra, amit képviselsz, ő nem lesz a te kliensed. Ez a legrosszabb dolog, ami történhet. Az egészséges piaci verseny néha még jól is jöhet, hogy kihozd magadból a legtöbbet, de jobb, ha saját magadat próbálod motiválni és magadnak tűzöl ki előre olyan mérföldköveket, amiket az éves során szeretnél elérni. Egyből nem lehet a csúcsra ugrani, de gondolj bele, nem is biztos, hogy az tenne a legboldogabbá. A sikert megélni is egy feldolgozási folyamat, hiszen rengeteg változást hoz magával. Vedd körbe magadat a megfelelő emberekkel, tedd a dolgodat, éld úgy az életedet, ahogyan te szeretnéd. Ehhez mind bátorság kell. A legtöbben a legalapvetőbb dolgokat nem engedik meg maguknak. Hozd meg a megfelelő döntéseket, légy higgadt a stresszes helyzetekben, s ugorj egy nagyot, ha eljön a megfelelő pillanat valamihez. Ha elszalasztod a pillanatot, lehet hogy más irányba fogsz menni, mint amerre kitűzted a célt. Arra törekedj, hogy napról napra jobb legyél abban, amit csinálsz, s ha arra van szükség, ismerd fel, ha támogatásra, segítségre van szükséged. Ettől nem leszek kevésbé profi abban, amit csinálsz.

Én csak bátorítani tudlak, hogy merj elindulni, s ehhez teremtsd meg a lehetőségeket!

⁎⁎⁎

Ha ezek után sem tudod, hogy neked milyen márkád van vagy milyet szeretnél felépíteni, akkor vagy rossz irányban vagy, vagy segítségre lenne szükséged, mert az alapok valószínűleg nem lettek pontosan meghatározva és lefektetve. Még mindig nem késő, hogy új startégiát építs és újra húzd a vállalkozásodat, vagy már eleve induláskor jól határozd meg az értékeidet. Kérhetsz személyes konzultációt is, de felkeresheted a a Francy Online Akadémiát is, ahol sok-sok tudásanyagot, gyakorlati útmutatót és hasznos tippet találsz, amelyek mind téged segítenek, hogy elboldogulj a hétköznapokban is. Ne feledd, soha nem vagy egyedül.

Ha ez már túl kevés, akkor pedig gyere és dolgozzunk együtt, indítsuk el együtt a saját birodalmadat!

Várlak sok szeretettel,

Franciska